
Ny udstilling - men med samme kunstværker
»Privat område - Fri adgang« er titlen på Udstilling II af III - og den ligner slet ikke den første i trilogien
Udgivet:05. marts 2018, 13.30
Læsetid:3 minutter
Kurator på Udstilling II, kunsthistoriker og museumsinspektør Marie Dufresne (tv), fortalte ved ferniseringen om, hvorfor hun har sendt nogle værker på lager. Sammen med Marie Dufresne er det kurator på udstillingerne af samtidskunst på Vestjyllands Kunstpavillon Line Sandvad Mengers og formanden for Vestjyllands Kunstpavillon, Erling Damgaard.
6 år siden
VIDEBÆK Handler det om kunstværkerne eller handler det om præsentationen? Eller handler det om begge dele?
Ved ferniseringen lørdag eftermiddag i Vestjyllands Kunstpavillon på Udstilling II i en trilogi, fortalte udstillingens kurator, kunsthistoriker og museumsinspektør Marie Dufresne, Vejle Kunstmuseum, om sit forhold til de værker, hun havde udvalgt til udstillingen:
- Udstillingen er kurateret udelukkende på baggrund af mere eller mindre velovervejede - og til tider også ret private - mellemværender med værkerne. At sammensætte en udstilling er ikke en eksakt videnskab. Det er nærmere en pseudovidenskabelig sammenblanding af idiosynkrasier og mærkværdige forestillinger om, at kunstværker har noget bestemt, de gerne vil fortælle os. Eller at de kan presses til at fortælle noget bestemt, lød det fra Marie Dufresne.
Hun var med Udstilling II på en bundet opgave, idet udstillingen er en del af udstillingsprojektet Udstilling I, II, III. De tre udstillinger arrangeres af tre forskelle kuratorer, men viser de samme værker. Det er et eksperiment, der undersøger, hvad det betyder for kunstoplevelsen.
Hver sin titel
Forløbet med de tre udstillinger er en undersøgelse af rammesætningens betydning.
Udstillingerne har hver sin titel, hver sit udstillingskoncept, hver sin opbygning, udstillingsdesign, informationsmateriale, formidling og ikke mindst installering.
Udstilling I, »Den moderne kunstsalon«, var kurateret af Isabella Aleksandra Fuchs og Mikkel Kaul Kristensen, begge studerende i kunsthistorie ved Aarhus Universitet.
Værkerne, der var udstillet i »Den moderne Kunstsalon«, er som nævnt også med på udstilling II og kommer også med på Udstilling III. De er alle hentet i Bech Risvig Collection i Silkeborg. Bag denne kunstsamling gemmer sig Stine Holm Bech og Claus Busch Risvig. Sidstnævnte er Videbæk-dreng. Han flyttede for mange år siden til Aarhus-kanten, men nu har familien bosat sig i Silkeborg. Samlingen omfatter i alt omkring 175 kunstværker, hvoraf op mod et halvt hundrede er med på udstillingen i Vestjyllands Kunstpavillon.
Værker på lager
Det er nu ikke alle de udvalgte værker, Marie Dufresne har med i sin præsentation på »Privat Område - Fri Adgang«:
- I den hvide, flotte kube her i Vestjyllands Kunstpavillon hænger de ting, jeg har valgt til. Nu er kunst jo ikke nogen eksakt videnskab, men synet på kunsten påvirkes af de ting, man bliver rodet ind i gennem sit liv, lød det fra Marie Dufresne.
Hun havde sendt en række af de udvalgte værker »på lager« bag rød-hvide afspærringsbånd i et blåt hjørne af Kunstpavillonen: - Men det kan jo godt være, at der gemmer sig værker der, som I synes er helt fantastiske, lød det fra Marie Dufresne til de halvt hundrede deltagere i ferniseringen.
Udstilling I, II og III er arrangeret af platformen Samtidskunst på Vestjyllands Kunstpavillon, der har kunstneren Line Sandvad Mengers som kurator. Udstillingerne af samtidskunst støttes af Statens Kunstfond.
»Privat Område - Fri Adgang« hænger i Vestjyllands Kunstpavillon frem til og med 18. marts. Derpå er der lørdag 24. marts fernisering på Udstilling III, den sidste udstilling i trilogien.
