Herning Gymnasium er bedre stillet med den nye elevfordelingsmodel

Udgivet:04. august 2022, 13.18

Læsetid:1 minut

Kathrine Olldag. Foto: Steen Brogaard

Af Kathrine Olldag folketingsmedlem for Radikale Venstre

UDDANNELSE Det er nemlig sådan, at hvis den nye elevfordelingsmodel havde været gældende for et år siden, ville Herning Gymnasium have oprettet den ekstra 13. klasse, så alle ansøgere kunne have fået deres ønske opfyldt. Forklaring følger.

I det meste af landet vil ansøgere fremover fordeles efter et afstandskriterium. I Vestjylland får vi kun afstandszoner. Men ikke som i den gamle model, hvor det handlede om afstand i kilometer, men derimod målt i transporttid. I den tillægsaftale vi i radikale fik gennemført efter Dansk Folkeparti forlod aftalen, står det sort på hvidt, at ingen elev mod sin vilje kan tildeles plads på et gymnasium, der ligger længere end 45 minutter væk. Det er 15 minutter kortere end den maksimale transporttid efter gældende regler. Aftalen siger også, at hvis der ikke er ledige pladser, fordeler regionen til det gymnasium med ledig plads og med kortest transporttid inden for maksimalt 45 minutters transporttid.

Og der var jo netop ikke ledige pladser på Herning Gymnasium, hvor det regionale fordelingsudvalg, havde besluttet, at der kun måtte oprettes 12 klasser. Til gengæld var der kapacitet til den 13. klasse, så frustrationen var naturligvis til at tage og føle på, både hos ansøgerne og på gymnasiet. Særligt hos de mange ansøgere, der havde mere end 45 minutters transporttid til et andet gymnasium. De blev taberne under den gamle model.

I tillægsaftalen til den nye model, har vi aftalt, at regionen som hovedregel skal hæve kapaciteten på den 1. prioriterede uddannelse, der hvor ansøgeren får kortest transporttid. Med andre ord, gymnasiet skal oprette en ekstra klasse, hvis ansøgerne ikke har nogen alternativer inden for 45 minutters transporttid. Herning Gymnasium ville med stor sandsynlighed have fået sin 13. klasse under den nye model, som træder i kraft nu og gælder fra skoleåret 2023/2024.

Indlæser debat