Ikast-søskende køber historisk ejendom: Ny Hattenæs i Silkeborg bliver hotel og restaurant

Ikast-søskende bag House Doctor har købt historiske Ny Hattenæs i Sejs-Svejbæk, som skal restaureres og genåbnes med inspiration fra klassiske danske badehoteller

27. december 2020, 13.51

I fremtiden skal det være en anderledes og også luksuriøs hotel- og restaurationsoplevelse at besøge Ny Hattenæs. Foto: Martin Ballund

IKAST-SEJS-SVEJBÆK I 2010 lukkede Ny Hattenæs som offentlig restaurant, men nu bliver den historiske ejendom ved Brassø igen et spisested og hotel.

Det sker i forbindelse med, at Ny Hattenæs har fået nye ejere.

Ejendommen blev sat til salg i 2019, og de nye ejere bliver Gitte Juhl Capel, Rikke Juhl Jensen og Klaus Juhl Pedersen.

De tre er søskende og driver sammen Ikast-virksomheden Society Of Lifestyle ApS - som lokalt stadig i folkemunde hedder House Doctor.

Klaus Juhl Pedersen, der er direktør i livsstilskoncernen, der rummer brands som House Doctor, Meraki og Nicolas Vahé, oplyser, at man via et fælles investeringsselskab har betalt 12 millioner kroner for ejendommen i Sejs-Svejbæk.

Nøglerne blev overdraget for blot få dage siden, og søskendetrioen har spændende planer for fremtiden.

- Vores tanke er i bund og grund at lave et hotel og restaurant, hvor vi fastholder den gamle historie om Ny Hattenæs. Ejendommen får en kæmpe renovering. Det går vi i gang med i begyndelsen af det nye år, og hele 2021 forventer vi mere eller mindre vil gå med renoveringen. Vi vil gerne bringe Ny Hattenæs tilbage til gamle tider - bevare og genskabe historien, men fortolket på en ny, moderne måde. Vores tanke er desuden at lave et hotel og restaurant med et indhold af forskellige og anderledes events, siger Klaus Juhl Pedersen.

Målet er et overnatningssted med 15 værelser.

- Vores ambition er at lave hotel med helt nye værelser med bad. Der er jo en trend i gang omkring badehoteller i Danmark, som vi vil lade os inspirere af, og vi håber at lave et sted, som Silkeborg bliver stolt af.

Kunder og silkeborgensere

Ifølge Klaus Juhl Pedersen skal Ny Hattenæs dels være et sted for silkeborgenserne, dels et sted for kunder i Society Of Lifestyle.

- Tanken er blandt andet at få iscenesat nogle af vores brands, eksempelvis ved at vores kunder sover på Ny Hattenæs i vores sengetøj, ser på vores interiør og spiser vores produkter. Men samtidig betyder det også ekstremt meget for os, at vi får aktiveret lokalsamfundet i forhold til at få en god forretning ud af det. Stedet skal ikke kun basere sig på erhvervsmæssige aftaler alene, siger Klaus Juhl Pedersen.

- Vores kunder og forretningsforbindelser bliver en del af det, men samtidig skal det også meget gerne blive et sted for private mennesker i lokalområdet. Og derudover et sted, hvor mennesker kommer langvejs fra på weekendophold eller ferie. Der er masser af muligheder ved søen, og vi synes, at Hattenæs-området fortjener et sted, som kan løfte det på landkortet, fastslår Klaus Juhl Pedersen.

Han fortæller, at det på sin vis var lidt af en tilfældighed, at et hotelkøb kunne komme på tale.

Pludselig gik det stærkt

- Min gode ven Daniel Staal fra EDC-mæglerforretningen i Silkeborg ringede og foreslog, at jeg skulle være hotelejer. Først fejede jeg det af bordet. Men ikke mere, end at jeg tog en snak om det med mine to søstre. Pludselig gik det stærk, fortæller Klaus Juhl Pedersen.

Sælgerne af Ny Hattenæs er forhenværende Silkeborgadvokat Aksel Holst Nielsen sammen med ægteparret Lise Thinggaard og Preben Jul Larsen - via selskabet Ny Hattenæs I/S. De renoverede ejendommen for 10 år siden, og fra 2011 frem til tidligere i 2020 var uddannelses- og kursusvirksomheden ID Academy lejer på Hattenæs 7.

Rikke Juhl Jensen (t.v.), Sejs-Svejbæk, Gitte Juhl Capel fra Juelsminde og Klaus Juhl Pedersen, Silkeborg, har købt Ny Hattenæs. De nye ejere er meget interesserede at høre fra silkeborgensere, der kan bidrage med historisk materiale om Ny Hattenæs. Foto: Society Of Lifestyle
Læs også