Øresundsbroen bliver malet - arbejdet er færdigt i 2032

Et omfattende maleprojekt på Øresundsbroen startede fredag og vil vare 13 år. Bilisterne bliver ikke påvirket.

17. januar 2020, 16.02

Anlægsdirektør Bengt Hergart maler det første penselstrøg på Øresundsbrons nye, specialbyggede maleplatform udføres, på den kunstige ø Peberholm. Stålkonstruktionens 300.000 kvadratmeter skal males for fortsat at være beskyttet mod vind og vejr. Malearbejdet beregnes at tage 13 år.

MALMØ Det første pennestrøg er fredag sat på Øresundsbroen, hvor der er taget hul på et omfattende malerprojekt, der vil vare helt ind i 2030'erne.

Foran ligger 13 års arbejde med at male en overflade på knap 300.000 kvadratmeter. Det svarer omtrent til 45 fodboldbaner.

Det er hele stålkonstruktionen på broen, der skal males, så broen er sikret mod vind og vejr i fremtiden.

Broen vil blive malet i forskellige etaper. I første omgang er det den sydlige side, dernæst den nordlige side og til sidst undersiden. Det sidste strøg ventes at blive taget i 2032.

Broen blev senest malet i forbindelse med byggeriet af broen, hvilket skete inde på land og inden for, og der blev malet med epoxymaling.

Denne gang er der valgt en vandbaseret maling, der er mere miljøvenlig.

- Vi har tillid til, at vi vælger en maling, der holder godt og længe, og som tager større hensyn til miljøet og det naturbeskyttede område, som vi maler i nærheden af, siger Bengt Hergart, anlægsdirektør for Øresundsbroen, i en pressemeddelelse.

Det er virksomheden Muehlhan, der skal stå for malearbejdet, som vil ske fra specialbyggede platforme.

Platformen bliver flytbar, 30 meter bred og 14 meter høj. Den består af ti moduler, hvorfra malerne kan male cirka 20 meter af broen af gangen.

Virksomheden arbejder til dagligt med at vedligeholde blandt andet boreplatforme og vindmøller på havet og har dermed prøvet lignende opgaver før.

- Det er ikke så anderledes fra de projekter, vi har til dagligt, men det adskiller sig væsentligt fra almindeligt malerarbejde på land, siger administrerende direktør Jens Mørk.

- Vi hænger 20-30 meter oppe over havet, og ved siden af buldrer togene forbi med 180 kilometer i timen, og der er højspændingsleder klods op ad os. Det stiller en del krav til sikkerhed, siger han.

Fredagens første pennestrøg på broen er en tyvstart på malerarbejdet, der først går i gang i slutningen af marts eller starten af april, når vejret er varmere. Derefter vil der blive malet frem til september eller oktober.

Projektet vil ifølge Øresundsbroen ikke give gener for hverken bilister eller togrejsende.

Der kører omkring 7,5 millioner biler, busser, last- og varebiler og motorcykler over Øresundsbroen om året. Det svarer til mere end 20.000 køretøjer om dagen.

Øresundsbroen blev indviet i år 2000. Hele forbindelsen over sundet er 19 kilometer lang, mens selve broen er knap otte kilometer.

/ritzau/

Besøg på Øresundsbrons nye maleplatform Malerarbejdet på Øresundsbroen vil ske i forskellige etaper, hvor det i første omgang er den sydlige side, dernæst den nordlige side og til sidst undersiden, hvor det sidste strøg ventes at blive taget i 2032. Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix
Besøg på Øresundsbrons nye maleplatform Det er en vandbaseret maling, der bruges på Øresundsbroen. Broen blev sidst malet i forbindelse med byggeriet af broen, hvilket skete indenfor på land. Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix