Kritisk nedlukning: Danske modefirmaer taber milliarder

Det kan tage op til to år at rette op på de økonomiske konsekvenser af butiks-nedlukningerne. DK Company oplever til gengæld stor online-fremgang

5. februar 2021, 12.14

Den danske modebranche må kigge langt efter fremgang. Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

MODE Den danske modebranche har allerede tabt omsætning for milliarder af kroner under coronakrisen. Og som det ser ud lige nu, kan der gå et år eller to, før branchen er tilbage på samme niveau som før krisen. Det vurderer interesseorganisationen Dansk Mode & Textil (DM&T) - organisationen har hovedsæde i Herning og repræsenterer mere end 375 mode- og tekstilvirksomheder i Danmark.

Siden slutningen af sidste år har de danske myndigheder ellers været i gang med at vaccinere befolkningen mod coronavirusset. Forventningen er, at de, der måtte ønske det, kan være færdigvaccineret senest i starten af juli.

Men der kommer til at gå længere tid end bare til sommer, før omsætningen i den danske modebranche er tilbage på niveauet fra før krisen.

- Min forventning er, at omsætningen vil stige, når der bliver åbnet op. Men det ser jo ikke ud til, at der bliver åbnet op foreløbigt. Den her genåbning kan kun gå for langsomt for vores branche, siger Michael Hillmose, international chef og analyseansvarlig i DM&T.

I et forsøg på at mindske smittespredningen besluttede regeringen i december, at en del af de danske butikker skulle holde lukket for kunder.

Lige nu står de samme restriktioner til at gælde frem til 28. februar. Dermed kan butikkerne ende med at skulle holde lukket i to måneder.

Ifølge Michael Hillmose er mange af butikkerne i øjeblikket særligt presset af, at de ikke får solgt alt det vintertøj og de vinterkollektioner, som normalt ville blive afsat i løbet af vinteren.

Kommer ikke på fode i år

Hvis butikkerne ikke får solgt vintervarerne og i stedet brænder inde med dem, så risikerer butikkerne ikke at have penge til at købe nyt, lyder det.

- Det er en meget kritisk situation, som branchen står i for øjeblikket. Jeg tror ikke, at vi kommer tilbage på fode i år. Der vil skulle gå et år eller to, før vi igen er på omdrejning med årene forinden coronakrisen, siger Michael Hillmose.

Ifølge en analyse, der bygger på tal fra Danmarks Statistik og svar fra DM&T’s medlemmer, faldt omsætningen i den danske modebranche sidste år samlet med 7,9 procent til 42,2 milliarder kroner.

Ud over at det var et fald på 3,6 milliarder kroner i forhold til året før, så var det den laveste omsætning i en årrække for den danske modebranche.

Glade for onlinesalg

Udviklingen er yderst forskellig for henholdsvis fysiske butikker og onlinehandel. Det kan man skrive under på hos Ikast-virksomheden DK Company. Den danske modebranches næststørste aktør købte sidste år den tyske onlinevirksomhed Meine Marken Mode.

DK Company-diretør Jens Poulsen fortæller til børsen.dk. at omsætningen i det tyske firma voksede fra 300 millioner årligt til 400 millioner årligt. Og DK Companys egne varer, der bliver solgt hos onlinefirmaer såsom Zalando, Asos og Boost er steget mindst 20 procent.

- Det er vi selvfølgelig glade for, og det betyder også, at vi har kunnet få solgt nogle af de sæsonvarer, som jo ikke sælges i de fysiske butikker - hvad enten det er engrossalg til andre eller i vores egne butikker. Men det er både godt og skidt. For selvom 25 procent af alt mode sælges online - måske er det vokset til 30 procent lige nu - så er der jo stadig 70-75 procent, som skal gennem de traditionelle kanaler, som er tvangslukkede nu, siger han.