Design-event med lokal deltagelse

47 virksomheder er udvalgt til at beskrive en mere cirkulær fremtid. Dansk Wilton er med. Herning-firmaet viser prototyper på produkter, som kan fremstilles af genanvendte materialer

14. september 2021, 12.52

Lone Ditmer fra Dansk Wilton vil fortælle om firmaets nyheder på et stort design-event i denne uge. Foto: PR-Foto

BÆREDYGTIGHED Når det store design-event »3daysofdesign« på torsdag begynder i København, bliver det med deltagelse af virksomheder, der alle arbejder med design og produktion, der peger i en mere bæredygtig retning.

Her vises produkter, der kan indgå i en cirkulær produktion og ikke er produceret til køb-og-smid-væk. Tværtimod er de skabt af genanvendte materialer, eller forberedt for genanvendelse.

Virksomhederne deltager på et event, som det Herning-baserede netværk Lifestyle & Design Cluster står bag på Designmuseum Danmark fra torsdag til og med lørdag.

Her kan gæsterne møde 47 innovative møbel- og interiør-brands med designs, der tegner en mere cirkulær fremtid.

Lifestyle & Design Cluster har valgt brands og de cirkulære eksempler, og gæsterne til Circular Furniture Days kan blandt andet opleve møbler og interiør af opsamlet plast fra havene, fra danske husstande eller engangsflasker, design med fokus på kvalitet, adskillelighed, reparation, sourcing, genbrugelighed, minimalt materiale- og ressource-forbrug, samt en række andre eksempler på tiltag der skal mindske klima-aftrykket ved produktionen,

Virksomheder tager ansvar

Direktør for Lifestyle & Design Cluster, Betina Simonsen er begejstret for samarbejdet med de deltagende møbel- og designbrands.

- Det er fantastisk at se, hvor innovative danske brands og designere er, når det handler om at finde løsninger, der er til gavn for klimaet og samtidig har fokus på høj æstetik, siger hun. Virksomhederne tager ansvar og tager fat, dér hvor de ser det største potentiale, eller dér hvor det giver mest mening for dem at starte rejsen mod en mere cirkulær forretningsmodel, siger hun.

Nogle er godt i gang - andre er lige påbegyndt rejsen.

Der er nemlig ingen facitliste, når man som virksomhed ønsker at starte på en grøn omstilling. Det er en holistisk, ressourcekrævende og værdibaseret rejse for virksomhederne, og det er præcis derfor, det er så inspirerende at samle forskellige brands, for der er god mulighed for at virksomhederne kan inspirere andre, uanset hvor langt de er på denne rejse.

- Vi er i Lifestyle & Design Cluster stolte over at have været blandt de første, der skubbede branchen i en mere cirkulær retning og stadig er en kernespiller, der er med at skabe og dele viden gennem netværk og samarbejder på kryds og tværs af brancher, siger Betina Simonsen.

Det er ingen tilfældighed, at det er Lifestyle & Design Cluster, der arrangerer Circular Furniture Days på Designmuseum Danmark. Som en klynge under Uddannelses-og Forskningsministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet, har Lifestyle & Design Cluster fokus på at sikre virksomheder i blandt andet møbelbranchen ny viden og at finde innovative muligheder inden for den grønne omstilling via cirkulær økonomi forretningsmodeller og digitalisering.

- Særligt møbelbranchen har været rigtig god til at tage udfordringen til sig med at finde nye innovative muligheder i nye cirkulære forretningsmodeller, og det er derfor med stor stolthed, at vi denne gang under 3daysofdesign kan præsentere 47 danske eksempler og forgangsbilleder, siger Betina Simonsen.

3daysofdesign er et internationalt udstillingsvindue, hvor gæster fra hele verden kommer for at opleve dansk design.

Formålet med udstillingen er at åbne et vindue ind i fremtiden og ikke mindst vise, at danske brands allerede er godt i gang med en bevægelse væk fra lineære forretningsmodeller hen imod mere cirkulære modeller.

Herning-firma med nyheder

En af de deltagende virksomheder er herningensiske Dansk Wilton. Dansk Wilton leverer gulvtæpper til eksempelvis krydstogtskibe og hoteller - og det er typisk mange kvadratmeter, der skal til.

Materialevalget er derfor også af stor betydning, når det skal sættes ind i en bæredygtigheds-kontekst.

Derfor præsenterer Dansk Wilton konceptet »Origen« på Circular Furniture Days. Her er tale om tæppeløsninger baseret på ufarvede uldgarner til brug for skibe, biografer og hoteller, men også spændende nyheder, der ligeledes er henvendt til det private boligmarked.

- Uld er en hurtig fornybar, naturlig ressource. Ved at undgå farvestoffer bringes uldens egenskaber og karaktér endnu mere i spil og giver tæpperne et unikt udtryk, siger Marketing Manager, Lone Ditmer, Dansk Wilton.

Tæpperne produceres endvidere i Danmark ved brug af vindenergi, og kvaliteten er udviklet til at have lang levetid, hvilket også de klassiske farver medvirker til. Bagsiden af tæpperne består af filt, der er produceret på genanvendte materialer.

- Naturmaterialer er på mange felter uovertrufne, siger Lone Ditmer, der påpeger, at Dansk Wilton søger at finde den pragmatiske vej, hvor hensynet til bæredygtighed går hånd i hånd med æstetik og kommercielle interesser.

- Vi går jo aldrig på kompromis med æstetik, som også er en del af det miljø og indeklima, som vores produkter er med til at skabe, siger hun.

På Circular Furniture Days, udstiller Dansk Wilton desuden prototyper på produkter, som kan fremstilles af genanvendte materialer. Brugte tæpper omdannes til et non-woven materiale af forskellig karaktér. Det genanvendte materiale kan så bruges til at producere pads i forskellige tykkelser.

- Det er en af de veje, vi vil kunne gå i forhold til at se på affalds-problematikken, siger Lone Ditmer.

Indlæser debat...