
Poul Jørgensen. Foto: Tom Laursen
2 måneder siden
SKAT Skatteministeren vil gøre Danmark grønnere og starter med at brandbeskatte vognmændene.
Udover den nuværende afgift på diesel hæver regeringen de nuværende 9000 kroner om året til cirka 120.000 kroner pr. lastbil om året i vejskat.
Så er argumentet, at vi skal køre grønt.
Hos HV-transport har vi investeret i en CO2-neutral CBG biogaslastbil. På trods af, at den er CO2-neutral, har vi på et år betalt lige under 500.000 kroner i afgift. Det selvom biogaslastbilen har sparet atmosfæren for 306 tons CO2-udledning på et år.
Vi har for få uger siden modtaget et tilbud på en ny el-lastbil fra en af de førende producenter. På en 56 ton lastbil vil det koste os mere end en millioner kroner om året at køre på el. Indføres kilometerafgiften vil vi pålægges en afgift (skat) på 120.000 kroner pr. lastbil, vi ikke udskifter til el.
En regning som vi må sende videre til vores kunder - hr. og fru Danmark.
Statsministeren siger, at vi skal have landet i balance. Man opkræver 3,6 milliarder kroner hos vognmænd, hvoraf over halvdelen af pengene vil skulle opkræves i Jylland.
Pengene vil blive brugt til, at man kan køre på el i de store byer (København, Aarhus med flere).
Erhvervsministeren siger, at regeringen har stor fokus på ikke at forringe rammevilkårene, og så opkræver regeringen 3,6 milliarder kroner i en ny vejafgift.
Skatte- og transportministeren siger, at vi vil have grøn transport i Danmark, men giver os kun mulighed for at bruge diesel.
Indlæser debat