Tjente 42 millioner i 2020: Bilkøb og hushandler gav ekstra plus

Vestjyllands Forsikring tjente 41,7 millioner kroner på et år, hvor det personlige møde stadig er på mode

4. marts 2021, 13.30

Vestjysk Forsikrings direktør, Jørgen Ladekjær, kan se tilbage på et fint 2020. Foto: Henrik Ole Jensen

REGNSKAB Trods coronapandemi klarede Vestjylland Forsikring sig godt igennem 2020. Årets resultat lyder på 41,7 millioner kroner før skat, hvilket skaber tilfredshed hos selskabets direktør.

- Da vi i foråret stod midt i corona, var vi selvfølgelig bekymret for, hvordan det ville gå. Ville folk overhovedet tegne forsikringer, og hvad ville det betyde for vores forretning? Men nu kan vi se, at det er gået bedre end forventet, siger Jørgen Ladekjær i en pressemeddelelse.

Direktøren har dog blandede følelser i forhold til resultatet.

- Det er jo en underlig fornemmelse, når andre brancher har oplevet hårde tider, og folk har mistet deres arbejde.

I årsrapporten fremgår det, at Vestjylland Forsikring har oplevet en tilfredsstillende fremgang i indtægter på 9,1 procent. Resultatet skal blandt andet ses i lyset af, at der under corona har været godt gang i bil- og sommerhushandler.

- Det skaber jo et naturligt fokus på forsikringer, og dermed kommer der også flere kunder i spil, forklarer Jørgen Ladekjær.

Færre personskader

Udgifterne til skader er samlet set ikke faldet under corona. I stedet fordelte skaderne sig anderledes. Antallet af skader på afbestillingsforsikringer steg mærkbart efter nedlukningen i marts måned.

Der var færre skader på bilforsikringer på grund af den milde vinter, og derefter kom nedlukningen, som for mange betød hjemmearbejde - og dermed færre biler på vejene. Nedlukningen af skoler og fritidsaktiviteter betød også færre sportsskader, som typisk ville være tandskader og skader på arme og ben.

Personlige møder

Behov for personlig kontakt har ikke ændret sig for forsikringsselskabet under corona. Med de mange restriktioner har mange brancher ellers oplevet en kraftig stigning i onlinesalget. Ligeledes har en del danskere udskiftet de fysiske møder med videomøder - både privat og på arbejde. Men bevægelsen mod det digitale univers kan ikke på samme måde aflæses hos Vestjylland Forsikrings kunder.

- Vi gennemfører stadig en del kundebesøg under forsvarlige forhold, og vi mærker generelt, at kunderne stadig efterspørger den personlige betjening, siger Jørgen Ladekjær og uddyber:

- Forsikring handler om tillid. Det er et kompliceret produkt, som skal virke, hvis man får en skade.

Jørgen Ladekjær er dog bevidst om, at flere kunder har fået øjnene op for bekvemmeligheden ved videomøder.

- Vi tror stadig på, at vores forretningsmodel med fokus på den personlige betjening holder. Men vi vil i højere grad omfavne de kunder, som foretrækker video eller andre digitale tilgange frem for det traditionelle besøg. Der skal være plads til begge typer kunder hos os, så det bliver et fokusområde i 2021.

2020 var ikke kun et fint regnskabsår. Det var også året, hvor Vestjylland Forsikring for tredje gang i træk vandt kåringen om at have de mest tilfredse privatkunder.

Indlæser debat...