Sådan satser detailhandlen på at ramme familierne

Forbrugernes købsadfærd ændrer sig. Sådan følger Ikasts butikker med

13. november 2018, 15.06

Butiksindretningen bliver mere og mere afgørende. Her er det Jette Toldsted (t.v.) og Gurli Nielsen, to tidligere kolleger, der hygger med en kop kakao sammen med indehaver af Rex Blomster Solvejg Laursen. Foto: Philip Horup

Ikast Før skulle vi bare handle en mælk. Nu vil vi næsten gerne kende koen, der har lavet mælken.

De produkter, vi køber, skal indeholde en historie og en fortælling. Og selvom vi måske ikke er på fornavn med malkekoen endnu, er der noget om snakken, fortæller professor på Copenhagen Business School og ekspert i forbrugeradfærd Alexander Josiassen.

- I dag skal vores øl ikke bare være en øl. Den skal have sin egen særlige historie. På den måde er vi blevet meget mere kræsne som forbrugere. Det er sket i faser, og en af de første faser, der kan illustrere det, var i 1800-tallet, hvor vi fik alle indkøbsvarer i de samme brune plastikposer, siger Alexander Josiassen, der mener danskerne generelt stiller højere krav til indkøbsoplevelsen end tidligere.

Hæng ud imens du handler...