SAS søger erstatning for flyveledermangel i København

Forsinkelser som følge af manglen på flyveledere kommer til at udløse en regning fra SAS, oplyser topchef.

Udgivet:08. juni 2023, 14.19

Læsetid:2 minutter

/ Ritzau /

4 måneder siden

KØBENHAVN SAS havde i maj færre tomme sæder og flere passagerer i sine fly end samme måned sidste år. Men manglen på flyveledere hos Naviair, der står for at afvikle flytrafikken i Københavns Lufthavn, har været en torn i øjet på luftfartsselskabet.

Derfor varsler SAS-topchef Anko van der Werff i forbindelse med SAS' trafiktal for maj, at selskabet vil kompenseres.

- De seneste måneder har problemer med flyvelederkapacitet i København skabt betydelige problemer for luftfartsselskaber, lufthavne og ikke mindst vores passagerer.

- Vi forventer, at alle parter påtager sig sit ansvar og sikrer, at vores passagerer kan rejse, hvor de vil, og hvornår de vil denne sommer.

- Vi vil søge kompensation for de usædvanlige omkostninger forårsaget.

SAS-topchefen har tidligere raslet med sablen i Børsen.

- Konflikten er ikke drevet af os, så selvfølgelig vil vi sende dem en regning, sagde han tidligere på måneden til avisen.

I maj var knap hvert femte fly forsinket med mere end 15 minutter i Københavns Lufthavn ifølge tal, som erhvervsmediet Finans tidligere har fået.

Efter en nedskæring blandt flyveledere har Naviair i Københavns Lufthavn haft problemer med at have flyveledere nok på arbejde, da de resterende flyveledere har nægtet at tage flere ekstravagter.

Fordi der er tale om særlige omstændigheder, er vurderingen fra blandt andet Forbrugerrådet Tænk, at passagerer næppe har ret til erstatning i den forbindelse.

Bortset fra problemerne med flyveledere i Københavns Lufthavn, er der ellers grund til glæde for SAS i maj.

Sydbanks aktieanalysechef, Jacob Pedersen, anslår, at SAS har haft passagerindtægter for tre milliarder svenske kroner i maj. Det er 100-200 millioner over, hvad han forventede.

Han kalder trafiktallene "de bedste trafiktal i lang tid" for SAS.

- Det er et positivt vidnesbyrd om, at SAS er godt i gang med omstillingen til at imødekomme de perioder med høj aktivitet og flere fritidsrejsende, skriver han i en analyse af tallene.

- Og det er efter vores vurdering også et vidnesbyrd om, at generelle billetprisstigninger i høj grad kompenserer for den negative effektved færre forretningsrejsende og flere fritidsrejsende.

/ritzau/