Erhvervsredaktionen ser tilbage: Lad os drive lufthavnen - et tilbud man åbenbart godt kan afslå

Bestyrelsen i Midtjyllands Lufthavn havde i år muligheden for at overlade den underskudsgivende forretning til DAT, men sagde nej. Herning Folkeblads erhvervsjournalister skriver om de artikler, som de særligt vil huske 2018 for. De sætter udvalgte nyheder i et lidt mere personligt perspektiv.

1. januar 2019, 12.57

I 2017 rejste 147.000 passagerer til og fra Karup, hvilket var et lille fald i forhold til året før. Tallene for første halvår af 2018 tyder på endnu et fald, og det betyder, at lufthavnen igen i år koster de ni midt- og vestjyske ejerkommuner - herunder Herning og Ikast-Brande kommuner - penge. Foto: Tom Laursen

Tilbageblik Det er ingen hemmelighed, at det har været svært at få økonomien i Midtjyllands Lufthavn i Karup til at hænge sammen. Lufthavnen er langt fra den kvarte million passagerer, der skal til for at få driften til at løbe rundt - faktisk mere end 100.000 passager fra.

Derfor skulle man mene, at de ni midt- og vestjyske ejerkommunerne ville tage imod med kyshånd, hvis der skulle komme et tilbud udefra om at overtage driften af lufthavnen, og i slutningen af juli kom netop sådan et tilbud fra direktøren i Danish Air Transport (DAT), Jesper Rungholm.

- Jeg har en klar forventning om, at jeg kan få lufthavnen til at give et overskud på basis af de betalinger, der sker i dag, og at vi på længere sigt vil kunne få omkostningerne ned, sagde Jesper Rungholm til Herning Folkeblad.

Han fortalte videre, at han var så sikker på, at han kunne få økonomien til at løbe rundt, at han var villig til at sætte penge på højkant. Det tolker jeg sådan, at ejerne ikke ville have noget i klemme, hvis de accepterede, men alligevel valgte en enig bestyrelse at stemme forslaget ned.

Lufthavnen koster samlet set kommunerne omkring seks millioner kroner årligt. I Herning Kommune er der sat 2,4 millioner kroner af til at dække underskuddene for 2018 og 2019, og i Ikast-Brande Kommune 1,2 millioner kroner.

Oveni det hele kommer, at Midtjyllands Lufthavn er den klart dyreste lufthavn, som DAT opererer i. Derfor vil direktøren have omkostningerne bragt ned, og det eneste sted pengene kan hentes er hos skatteborgerne.

Drømmen om konkurrence...

Læs denne artikel

- og alle andre på Herning Folkeblad fra kun 1 krone

24 Timer

DIGITAL adgang i 24 Timer



Adgang til alle artikler i 24 timer

Adgang til debat

Digital

Fuld DIGITAL adgang





Adgang til alle artikler

Adgang til e-avisen

Adgang til e-avis arkivet

Adgang til debat

Adgang til Forum Søndag

Adgang til underholdning

Adgang til fordele hos Læserklubben