For tiende år i træk: Anders Holch-investering har underskud igen-igen

Bianco Footwear er fortsat en sten i skoen i Anders Holchs Heartland-koncern

27. november 2020, 10.19

Bianco Footwear tabte 47 millioner kroner i det forgangne regnskabsår. Foto: PR-Foto

REGNSKAB Det er et af de jubilæer, der ikke bliver fejret med champagne. Bianco Footwears nye regnskab viser nemlig et underskud for 10. gang i streg. Minusset er denne gang på hele 47 millioner kroner - ni millioner værre end sidste år - og firmaet har dermed et samlet underskud på 278 millioner i det seneste årti.

Bestseller-milliardær Anders Holch Povlsen købte den skrantende skokæde i 2016 og postede millioner ind i et forsøg på at vende skuden. Jyske Vestkysten har tidligere skrevet, at han det seneste år har indskudt 48 millioner kroner - og året før 88 millioner - i projektet.

Tror på fremgang

Ledelsen kalder i regnskabet årets resultat for utilfredsstillende. De forklarer det primært med corona-pandemien, da kædens butikker måtte lukke under nedlukningen her i landet. I takt med genåbningen går det dog atter fremad, og ledelsen forventer mere positive takter fremover. De skriver, at der er gennemført væsentlige omkostningsbesparelser, og at resultatet næste år vil blive en forbedring i forhold til dette regnskabsårs minus - der er dog ingen forventninger om, hvornår man kan komme i plus.

Fysiske underskud

Da skokæden var på sit højeste, var der 170 butikker fordelt i 14 forskellige lande. I dag har kæden cirka 100 butikker fordelt i Norden.

Bianco-underskuddet har været med til at trække resultatet nedad for hele Anders Holchs koncern, Heartland. Årets Heartland-overskud blev offentliggjort i denne uge, og det landende på et plus på 45 millioner kroner - en tilbagegang på vilde 96 procent, da Anders Holch-firmaerne forrige år indtjente 1,2 milliarder kroner.

De firmaer med overskud denne gang var primært online-forretningerne samt Bestseller-virksomhederne, mens underskuddene primært stammer fra flere firmaer, der - uden større held - forsøger at tjene penge med fysiske butikker, og som i det seneste år både har kæmpet med corona-nedlukning og forbrugernes generelle skifte væk fra butiksbesøg til klik med musen hjemmefra.