Fredagstanker: God service betaler sig altid

28. februar 2020, 12.08

Jette Bentsen. Foto: Privatfoto

OPRINGNING I kender det formentlig. Mobilen ringer, og man kan se, at det er et nummer, man ikke umiddelbart kender.

Bare tanken om endnu en sælger, der vil friste med et abonnement på et magasin, man engang i en fjern fortid i en kortere periode har været abonnent på, kan få mig til at ignorere opkaldet.

Da det skete forleden, og jeg tilmed var på arbejde, var beslutningen nem. Det opkald ignorerede jeg, og glemte egentlig hurtigt alt om det.

Hen på eftermiddagen opdagede jeg, at der i dagens løb var kommet en besked på mobilens telefonsvarer. »Hej, det er xxx, ring lige til os på nummer ....«.

Så begyndte jeg at vågne. For dagen forinden havde jeg været i netop den pågældende forretning og shoppe. Jeg havde købt et nyt golfur (ur, der blandt andet kan måle afstande på golfbanen, red.), og i butikken havde jeg bragt spørgsmålet op: »Nu er det ikke sådan, at I sætter prisen på netop det ur ned på golfmessen i den kommende weekend i forbindelse med Ferie for Alle?«

Ekspedienten havde bedyret, at det var der ham bekendt ikke planer om, og da uret egentlig i forvejen var nedsat markant, synes jeg, det lød ganske troværdigt. Så jeg købte uret og var - hvis jeg skal være ærlig - egentlig ganske godt tilfreds med prisen.

Tilbage til opringningen. For nysgerrig var jeg jo blevet og ringede straks op til butikken.

Og ganske rigtigt. Fra centralt hold i kæden havde butikken netop fået besked om, at netop det golfur på messen skulle nedsættes med yderligere 500 kroner.

Derfor havde de skyndt sig at ringe, lød det i telefonen, inden mailen med tilbuddet blev rundsendt - og jeg formentlig var blevet sur.

»Du kommer bare forbi en af dagene, og så får du selvfølgelig de 500 kroner retur«, lød det i telefonen.

Det var jeg så dagen efter, og ganske ubesværet røg de 500 kroner retur til min bankkonto.

Jeg »tjente« altså 500 kroner. Men egentlig tænker jeg, at butikken tjente mere.

For historien har jeg jo fortalt til de golf-venner, jeg siden har mødt. Og jeg gentager historien her.

Og lur mig om ikke, jeg er blevet mere motiveret for at vende tilbage til netop den butik, når jeg næste gang skal golf-shoppe. God service er klart win-win.