Behovet for nemme digitale sundhedsløsninger er større end nogensinde

14. august 2020, 12.50

Lone Langballe. Foto: PR-foto

SUNDHED Danske Regioner og sundhed.dk’s app »MinSundhed« kom egentlig til verden i april 2019. Lanceringen af appen foregik uden de store armsving og gik derfor formentlig under radaren hos de fleste danskere. Det var nok heller ikke mange, der dengang forestillede sig, hvor væsentlig en funktion »MinSundhed« ville udfylde i det danske sundhedsvæsen mindre end et år efter.

Men med covid-19-pandemiens indtog har »MinSundhed« for alvor bevist sit værd som en nem og handy løsning for mange danskere, der på alle mulige og umulige tidspunkter af døgnet har haft brug for at tage et kig i deres sundhedsoplysninger - og måske i særlig grad - deres covid-19-prøvesvar. Det har »MinSundhed« kunne give dem.

I dag er »MinSundhed« downloadet mere end 400.000 gange. Rigtig mange danskere har altså kunne tjekke deres covid-19-prøvesvar derhjemme, på farten, i sommerhuset eller et helt fjerde sted. På den måde har appen vist sig som et bekvemt og brugbart alternativ til at finde computeren frem eller komme igennem på telefonen hos lægen.

Vi er glade for at kunne komme med dette indspil i en tid, hvor covid-19-pandemien har krævet, at sundhedsvæsenet har måtte nytænke sundhedsløsninger på ganske kort tid, og hvor det har fordret hurtige beslutninger, handlekraft og nytænkning at kunne imødekomme borgernes til tider akutte behov for blandt andet covid-19-prøvesvar.

Men den nye virkelighed, der tegner sig i slipstrømmen af covid-19, er også, at den pludselige efterspørgsel har sine konsekvenser. Jeg kan konstatere, at det er stort pres på alle dele af testsystemet i øjeblikket, og at det pres i nogle situationer samtidig kan afføde længere ventetider før ens resultat bliver synligt på sundhed.dk.

Også hos sundhed.dk oplever vi det øgede pres på prøvesvar i form af en markant stigning i borgernes login på portalen og i MinSundhed-appen: I månederne april, maj, juni og juli 2020 har vi oplevet en stigning på sundhed.dk på 75 procent i forhold til de samme måneder 2019. Vi er samtidig oppe på over fire millioner månedlige besøg.

Et af målene med appen har været, at alle danskere skal have en let digital indgang til det danske sundhedsvæsen. Med andre ord skal alle danskere have mulighed for at få et fuldt digitalt overblik over eget sygdomsforløb, egne sundhedsdata og bedre muligheder for at oprette, ændre eller aflyse aftaler online. Det handler i virkeligheden om, at sundhedsvæsenet skal være mere nært og velkendt for danskerne.

Digitalisering og nærhed supplerer hinanden godt. Den nye app skal ses som et tilføjelse til den kontakt, danskerne allerede har til sundhedsvæsenet og skal ikke træde i stedet for fysiske konsultationer eller andet. Men ved at tilbyde danskerne nemme og brugbare digitale løsninger kan sundhedsvæsenet rykke et skridt nærmere danskerne og deres dagligdag. Kort sagt mindsker det afstanden mellem borger og sundhedsvæsen og bidrager til et bedre overblik og en større tryghed for den enkelte borger.