Herning Kommune er ikke så bæredygtig, at det gør noget

8. juni 2021, 13.04

Ernst B. Knudsen. Foto: PR-foto

NATUR Der var møde i kultur- og fritidsudvalget 31. maj. Her var der blandt andet et punkt på dagsordenen, hvor vi skulle sætte penge af til to ekstra »Verdensmålsgavle i Midtjylland«. Verdensmålsgavlene skal laves i forskellige kunstarter. Det er projektets ambition at sætte fokus på både verdensmål og bæredygtighed.

Herning Kommune er meget opsat på at profilere sig med verdensmål og bæredygtighed, men er vi nu også så bæredygtige i Herning? På samme møde i kultur- og fritidsudvalget skulle vi frigive anlægsbevilling til en kunstgræsbane ved Herning KFUM fodbold. Her havde man valgt infill i kunstgræsbanen af granulat fra gamle bildæk. Som bekendt er der granulat fra cirka 20.000 gamle bildæk i en sådan kunstgræsbane.

Fra Borgerlistens side kunne vi tiltræde, at KFUM skulle have en ny kunstgræsbane, men vi ville foretrække et mere miljøvenligt infill. Det kan oplyses, at der laves kunstgræsbaner med infill af for eksempel kork og olivenkerner eller også med andre strå, der blot skal have sand, som infill. Endelig laves der jo de dyrere og professionelle hybridbaner, der slet ikke har infill og for størstedelen består af almindeligt græs.

Det er jo sådan, at Det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, har fremlagt et forbud om gummigranulat som infill, og det skal kommissionen senere stemme om. Gummigranulat fra gamle bildæk er stadig det billigste, men hvis det skal fjernes igen få år efter det er anlagt, så kan det jo blive en dyr fornøjelse.

Udvalgsformand Johs. Poulsen (R) troede bestemt ikke på, at politikerne ville stemme for et forbud, der blev derfor slet ikke regnet på, hvad et forbud ville koste. Man kan sikkert også forvente, at hvis de europæiske politikere har et forhold til bæredygtighed som forligspartierne og forvaltningen i Herning, så vil man blive ved med at sprede millioner af tons gummigranulat ud, hvoraf en del ender i naturen og i vandløb.

Industrien der laver gummigranulatet udfører da også et massivt lobbyarbejde, hvor de påstår, at hvis man ikke bruger bildækkene i fodboldbaner og andre sportanlæg, så vil en stor del ende med at blive brændt af til opvarmning med mere, hvor det udleder CO2.

Imidlertid er der sket en hel ny udvikling, og det kommer fra dækproducenterne selv, med Michelin i førertrøjen. Det viser sig nemlig, at man ved pyrolyse (opvarmning uden tilførsel af ilt) kan udvinde de oprindelige bestandele af gamle bildæk, herunder: Olie, gas, carbon og stål. Disse kan så genbruges igen til nye bildæk eller andre produkter.

Det er ikke Michelin selv, der har udviklet metoden, men det svenske firma Enviro i Gøteborg. Michelin ejer dog 20 procent af selskabet. Enviro udvikler også nye anlæg og i februar kom det frem, at Michelin vil opføre et stort anlæg i Chile med Enviros patenterede teknologi. Anlægget kan omdanne 30.000 tons dæk fra entreprenørmaskiner hvert år.

For bare to uger siden kom det yderligere frem, at der er planlagt et nyt værk i Uddevalla nord for Gøteborg, der ved pyrolyse kan omdanne 60.000 tons dæk pr. år, hvilket svarer til halvdelen af alle Sveriges udtjente dæk pr. år.

Vi i Borgerlisten i Herning anser os selv som meget erhvervsvenlige, og vi bliver glade, når firmaer som Enviro og Michelin virkelig vil gøre en forskel for miljøet. Borgerlisten vil arbejde for, at Herning Kommune bliver bæredygtig af gavn og ikke kun af navn.

Indlæser debat...