Kokkelandshold besøger sommerlejr

Unge fra sårbare familier kan lære tricks i udekøkkenet og få inspiration fra nogle af landets allerbedste kokke ved Blå Kors sommerlejr på Hestlund Efterskole

4. juli 2020, 08.16

Det danske kokkelandshold kommer snart forbi Hestlund Efterskole. Foto: Pr-foto/Jesper Rais

HESTLUND I år vil deltagerne på Blå Kors’ sommerlejr for unge på Hestlund Efterskole få besøg af to kokke fra det danske kokkelandshold, som vil arrangere en udendørs workshop med madlavning i samarbejde med dagligvarekæden Lidl.

Blå Kors sender i år omkring 200 børn og unge på sommerlejre. Udover lejren på Hestlund Efterskole vil kokkelandsholdet også komme på besøg i Hillerød.

Lejrchef Kevin Bøgelund Pihl er sikker på, at det bliver en oplevelse, som de unge vil huske tilbage på, fortæller han i en pressemeddelelse.

- Det kommer til at være en kæmpe oplevelse for vores deltagere, at kokkelandsholdet tager sig tid til at besøge os, og jeg tror samtidig, det bliver en mindst ligeså stor oplevelse for landsholdet at møde de unge, siger han.

Smag for det hjemmelavede

Blå Kors’ sommerlejr på Hestlund Efterskole er for unge i alderen 14-20 år, som kommer fra familier med for eksempel sociale udfordringer, misbrug, sygdom eller som er økonomisk trængte.

Lejren finder sted fra mandag 13. juli til søndag 19. juli, og der er plads til 35 unge deltagere på lejren.

Det er kokkelandsholdets holdkaptajn Christian Wellendorff, der sammen med en kollega vil guide de unge gennem workshoppen i Hestlund 16. juli.

Dagens menu bliver kærnemælkskoldskål med danske jordbær og karamelliseret hvid chokolade.

- Det er vigtigt for os at udbrede kendskabet til den danske madkultur og danske råvarer. Vi vil inspirere de unge mennesker til at lave hjemmelavet mad og vælge de sunde og friske råvarer frem for købepizzaen og kebabben, og måske er der nogle af de unge, som får appetit på at vælge kokkeuddannelsen. Det ville da være helt fantastisk, siger holdkaptajn Christian Wellendorf.

Dagligvarekæden Lidl sponsorerer råvarerne til workshoppen og donerer derudover 5000 kroner til lejren på Hestlund Efterskole og til hver af Blå Kors’ syv øvrige sommerlejre.

Lidl har gennem flere år samarbejdet med Blå Kors om at mindske madspild og gøre en forskel for udsatte mennesker i Danmark og har for nylig indledt et samarbejde med kokkelandsholdet, oplyser Lærke Skaksen, som er CSR-chef i Lidl, i pressemeddelelsen.

- Det er så fantastisk, at vi kan binde de to organisationers ekspertise sammen i dette arrangement og hæve barren for vores aktiviteter med samarbejdspartnere. Denne gang sætter vi fokus på udsatte børn og unge og giver dem nogle helt konkrete madlavningsfærdigheder til en bedre hverdag kombineret med en sjov aktivitet på deres sommerlejr. Det synes jeg er skønt, at vi kan bidrage til, siger Lærke Skaksen.

Blå Kors arrangerer otte sommerlejre for børn og unge i 2020. En af lejrene finder sted på Hestlund Efterskole fra mandag 13. juli til søndag 19. juli, og der er plads til 35 unge i alderen 14-20 år, som kommer fra familier med for eksempel sociale udfordringer, misbrug, sygdom eller som er økonomisk trængte. Foto: Pr-foto/Jens Peter Engedal