Ja tak til en ny læreruddannelse i Herning

30. januar 2021, 09.49

Brian Duus Nørgaard. Foto: Privatfoto

SEMINARIUM Der er ikke plads til en læreruddannelse i Herning, mener Harald Mikkelsen, rektor ved VIA University College. For de nuværende midt- og vestjyske læreruddannelser stod tilbage med 308 ledige studiepladser i 2020, forklarer han.

Min holdning er, at det ikke skal være de 308 ubesatte studiepladser, der kunne blive sømmåtten på vejen mod en læreruddannelse i Herning.

For det er en uddannelse med en ny profil, de lokale initiativtagere ønsker at skabe. En uddannelse med særlig vægt på en faglighed, der tager udgangspunkt i den grundtvig-koldske tradition. Blandt andet med ekstra fokus på dannelse i studiet.

En uddannelse med dette indhold kan formentlig vække interesse og tiltrække unge, der ellers ikke ville have søgt ind på et seminarium.

Uddannelsen vil naturligvis også appellere til ansøgere til de etablerede seminarier.

Her kan disse uddannelsessteder blive udfordret på antallet af studerende. Men denne udfordring må ikke få nytænkningen om en unik uddannelse til at krybe i skammekrogen.

For der er gevinster at hente i en læreruddannelse med en anden profil og et nyt fokus. Den kan for eksempel bidrage til en bredere faglig og pædagogisk mangfoldighed blandt fremtidens lærere ude i skolerne.

De eksisterende læreruddannelser i regionen kan vælge at tage kampen op. Jeg forestiller mig, at de allerede gør sig umage. Men måske er det muligt at gå nye veje. Nå ud til flere potentielle studerende. Skabe endnu mere attraktive og relevante uddannelsestilbud, der kan rekruttere nye ansøgere.

Uanset antallet af læreruddannelser og studerende vil de færdiguddannede kunne se frem til fast arbejde. Skolerne har nemlig hårdt brug for lærere med en uddannelse. Dem manglede der 18 procent af i de danske folkeskoler i 2019. Dette ifølge en opgørelse fra tænketanken Kraka og konsulentfirmaet Deloitte.

En ny uddannelse i Herning kan sammen med de øvrige seminarer i regionen blive en del af løsningen på lærermanglen i folkeskolen.