Ny kampagne lanceret: Digitale krænkelser koster

17. februar 2020, 12.25

Mogens Jensen og Birgitte Vind. Foto: Steen Brogaard

KAMPAGNE Den digitale udvikling har givet os nærmest uanede muligheder. Med vores telefoner kan vi være i konstant kontakt med vores nærmeste, finde svar på stort set alt og billeder af det meste. Og ingen favner den teknologiske udvikling bedre end den unge generation, som både når at tjekke sms’er og sociale medier, inden de når i bad om morgenen.

Men den digitale virkelighed har også faldgruber. Grænser der bliver overskredet. En krænkende tekst. Eller et uønsket billede eksempelvis. Derfor præsenterer regeringen i dag en kampagne mod digitale krænkelser, som er målrettet de unge mennesker.

Undersøgelser viser for eksempel, at det er gruppen af de 13-17-årige, som er mest udsat for krænkelser på nettet, og det rammer oftere piger og kvinder. Mere end hver femte i denne aldersgruppe har modtaget uønskede beskeder med seksuelt indhold og billeder inden for det seneste år, cirka en tredjedel har oplevet, at unge i det skjulte har taget seksuelle billeder af andre unge, og cirka 10 procent har delt andres intime billeder uden samtykke.

Og de digitale krænkelser kommer i mange former. Vi har - desværre - alle sammen hørt om nøgenbilleder, der bliver delt på sociale medier, og piger der slut-shames. Hadgrupper på nettet, hvor bestemte personer hænges ud og mobbes foran alle andre, seksuelle invitationer fra fremmede eller nogen, man næsten ikke kender. Og senest de rystende historier om hurt-core, hvor piger og kvinder tvinges til at filme, at de gør grænseoverskridende ting, som så bliver delt på porno-hjemmesider.

Det er der ingen, der skal finde sig i. Man må nemlig ikke selv om, hvad man deler. Det er ulovligt, og digitale krænkelser koster. Med kampagnen sætter vi netop fokus på, hvad der er ulovligt på nettet, og det er vigtigt for os at slå fast, at det altid er krænkeren, der har gjort noget forkert. Det er aldrig den krænkede - og derfor fokuserer kampagnen på krænkeren.

For det er den krænkende adfærd, vi skal have stoppet. Digitale krænkelser er ulovlige. Og når det er ulovligt, så er det blandt andet fordi, det ofte har store konsekvenser for den, der bliver delt billeder eller videoer af.

Kampagnen skal få endnu flere unge til at sige fra over for digitale krænkelser. For det er jo slet ikke alle unge, der gør den slags. Langt de fleste kunne aldrig finde på det. Men vi har brug for, at mange bliver til alle. For digitale krænkelser koster!