Standpunkt: Skrot ordningen med ekspolitikeres gratis togrejser

10. juli 2019, 11.00

Vibeke Larsen. Foto: Flemming Hansen

For nylig skrev flere medier om, at tidligere medlemmer af Folketinget har livslangt frikort til at rejse med tog i Danmark.

Historien dukker op med års mellemrum - ofte i forbindelse med valg - og denne gang var det Radio 24syv, der havde gravet lidt i frynsegodet og fundet frem til, at 131 tidligere politikere kan køre gratis i tog resten af livet med DSB, Arriva og privatbanernes tog - og på 1. klasse i de tog, der har det.

Kanalens research viste desuden, at 26 nuværende folketingsmedlemmer opnår samme privilegium, når de engang udtræder af Folketinget eller ikke bliver genvalgt.

Jeg hopper på ingen måde med på folkeforargelsen eller laveste fællesnævner-halløjet om, at »de da også bare rager til sig på de bonede gulve«. Eller for den sags skyld folkefortørnelsen over, hvad politikere tjener. For selvfølgelig skal der være ordentlige forhold også for folkevalgte. Og i forhold til jobbet synes jeg faktisk ikke, honoraret er ret stort.

Men den her togordning er der god grund til at anfægte. Den giver ingen mening, og den slags privilegier hører en anden tid til. Selvfølgelig skal vi ikke i dagens Danmark have sådan en ordning for tidligere medlemmer, og den bør hurtigst muligt afskaffes.

Naturligvis skal medlemmer af Folketinget have dækket de udgifter til offentlig transport, flyrejser, Brobizz, kørsel i egen bil og den slags, de har i forbindelse med deres politiske arbejde. Ganske som medarbejdere på andre arbejdspladser får i forbindelse med arbejdsopgaver.

Men at man skal have livslangt frikort til togene, når man ikke længere er medlem, giver da slet ingen mening.

Hvad skal det til for? Og hvorfor skal skatteyderne betale for det?

Det fremgår ikke af Radio 24syvs indslag, hvor meget frikortene reelt bruges af tidligere folketingsmedlemmer. For ifølge radiokanalen har stort set ingen af de adspurgte eks-politikere svaret på henvendelsen om togforbruget eller deres holdninger til ordningen.

Kun konservative Helge Adam Møller, som fik kortet i 2011 og mener at have brugt det cirka 20 gange siden, har svaret på henvendelsen. Og han er enig i, at »det nok ikke er en helt fair ordning i dagens Danmark, men det var det engang«.

Jeg ved nu ikke, om jeg synes, ordningen nogensinde har været fair. Jeg ville snarere kalde den besynderlig og unødvendig.

Ordningen er en del af den Trafikkontrakt, Transportministeriet har indgået med DSB. Ifølge DSB og Folketingets Administration er betingelserne for de tidligere politikeres skattepligtige frikort til togrejser, at man skal have været medlem af Folketinget eller EU i 12 år, og at man skal være valgt ind før 1. januar 2005.

Det betyder selvfølgelig, at ordningen langsomt af sig selv dør ud. Men det er der da slet ingen grund til at vente på. Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke bare en gang for alle skrotter den.

Og det der med EU forstår jeg i øvrigt endnu mindre af. Hvorfor skulle 12 år som politiker i EU berettige til, at man resten af livet kan køre gratis i tog i Danmark?

På gensyn her i Standpunkt!

Vibeke Larsen

chefredaktør

vib@herningfolkeblad.dk