Nye lederskikkelser

De nye generationer ser ikke op til folk med magt, men derimod op til dem med troværdigheden intakt. De følger dem på Facebook, Twitter og Instagram - uanset om de er popstjerner eller chefen fra kontoret. Fremtidens lederskikkelse er derfor én, der formår at vise noget af sig selv og samtidig gå i dialog med nærmest hvem som helst

Udgivet:01. juli 2018, 11.00

Læsetid:5 minutter

Ariana Grande er blevet et ikon for ungdommen. Sangerinden er en af de mest fulgte på sociale medier, og mange ser hende som en lederskikkelse. Foto: Ritzau Scanpix

/ Ritzau /

For et par år siden var der ikke mange, som havde troet, at Ariana Grande skulle lyse op som sin generations store lederskikkelse. Den klejne sangerinde på 25 år fra Florida var dengang mest kendt som en spirende popstjerne med et stort smil og skiftende frisurer. Men dette ændrede sig, da en selvmordsbomber sprang sig selv og flere af sangerindens fans ihjel efter en koncert i Manchester i maj sidste år. Ariana Grande sørgede med sine fans og holdt en støttekoncert. Få måneder senere blev hun et endnu større ikon, da hun optrådte til støtte for ofrene for august-terrorangrebet i Charlottesville i USA. Popsilden var på kort tid blevet et forbillede for de yngre generationer, og for få uger siden indtog hun derfor forsiden af Time Magazine, som satte fokus på, hvem der bliver de kommende generationers lederskikkelser.

- Ariana Grande håndterede de tragiske omstændigheder meget værdigt. Hun trådte frem som en stjerne, der midt i krisen var i øjenhøjde med sine fans, fordi hun gik i dialog med dem på de sociale medier, siger postdoc Louise Yung Nielsen fra Center for Ungdomsforskning og peger på, hvordan sangerindens opførsel aftvang respekt:

- Grande fremstod enormt troværdig, fordi hun havde erfaret tragedien på egen krop. Her er de sociale medier unikke, fordi subjektet bliver dyrket. Sociale medier kan give et billede af en person over tid, og vi kan alle sammen være med til at iagttage en personlig udvikling på Facebook, Instagram eller Twitter. Læser man, hvad Grande skriver lige netop her, så har hun et nærmest apolitisk budskab, der kan virke samlende.

Privilegerede og ærlige

Ariana Grande har næsten 60 millioner følgere på Twitter og 117 millioner følgere på Instagram. Det gør hende til en af de mest sete og læste i verden. Hendes budskaber er kendetegnet ved at fokusere på kærlighed og sammenhold, og denne tendens ser man generelt hos de unge lederskikkelser, som Time Magazine har udvalgt i sit maj-nummer. Her finder man blandt andre den britiske model Adwoa Aboah, der på feministisk vis er gået til kamp for, at man som hende kan have fregner og plysset hår og samtidig komme på forsiden af modemagasinerne.

En anden, som magasinet fremhæver, er den tyske ungdomspolitiker Kevin Kühnert, der sidste efterår rejste hjemlandet rundt for at møde så mange mennesker som muligt og overbevise dem om, at velfærdsstaten også er vejen frem i andre lande end de skandinaviske. De udvalgte lederskikkelser kæmper ganske enkelt for, at troen på en bedre fremtid er fælles. En fremtid, hvor man taler mere, end man råber. Og en fremtid, hvor man er mere sig selv end noget, andre gerne vil have, man er.

- Ungdommen har altid foretrukket lederskikkelser, der har gjort op med det etablerede, og for tiden ser vi blandt andet et opgør med hele tanken om spin. De unge kræver mere ærlighed og mindre makeup, hvis man for eksempel er model. De sociale medier har skabt en performance-tilgang, der også handler om autenticitet. Så selvom de mennesker, som de nye generationer ser op til, ofte er ekstremt privilegerede, så befinder de sig nu alligevel i nogle sfærer, hvor de kan få ændret synet på vigtige sager, siger Louise Yung Nielsen.

Vigtig personlighed

Selvom fremtidens lederskikkelser altså kommer fra stærke positioner i samfundet, gør det dem ikke mindre værd for masserne. Så længe deres historie er i orden, følger deres tilhængere dem. Og sådan forholder det sig faktisk også på mikro-niveau. For der er ikke den store forskel på at tjekke, hvad Ariana Grande skriver på Twitter, og på at se, hvad chefen har opdateret på Facebook, forklarer Camilla Ley Valentin, der er iværksætter og kommunikationsdirektør i Queue-it.com:

- Før i tiden var det virksomheden, der havde brandet, men i dag er det chefen, som unge lader sig ansætte hos. Lederen skal være synlig og have en personlig profil, der passer til de ansatte, siger Ley Valentin, som de senere år har holdt oplæg om de yngre generationers gebærden på arbejdsmarkedet. Hun ser tydeligt nye vinde blæse igennem ungdommen:

- Mange af de yngre generationer skifter job hyppigere, fordi de følger chefen frem for virksomheden. Før i tiden sagde man ofte »people join companies, but leave managers«. I dag er det nærmere omvendt. Samtidig ser vi et arbejdsmarked, hvor mange har flere job på én gang, og derfor knytter de sig naturligt mere til lederne og deres personlighed. Det er en rigtig stor forandring, og jeg oplever tit, at de unge skriver i deres ansøgninger, at de gerne vil arbejde for lederen frem for virksomheden. Lederen står simpelthen for noget på individplan, hvor det før i tiden var virksomhedens resultater, der var afgørende.

Opsat på forandring

Men hvordan i alverden kan det være, at de unge har fået dette nye individfokus? Går de slet ikke op i, om det er Mærsk-koncernen, der har ansat dem, eller hvad grundlønnen er? Og hvorfor er det ikke den stærke og aristokratiske ledertype, de ser op til?

- Min erfaring er, at de unge i langt højere grad tænker over, om deres virksomhed gør en forskel. Derfor begynder moderne virksomheder også at fokusere på humanitære og godgørende formål. Der skal ikke alene tjenes penge, nej, der skal også være et engagement i samfundet. Det er virkelig noget, som betyder meget for de nye generationer, siger Camilla Ley Valentin og nævner, at de unge er vant til at få hurtig respons i form af likes og kommentarer på de sociale medier, og det har de taget med sig ind i arbejdslivet:

- De yngre generationer er meget opsatte på at ville forandre noget, og der er en stor interesse for at lære og få mentorordninger frem for blot at tjene penge. Hvis jeg havde haft dette fokus, da jeg begyndte på arbejdsmarkedet i 1990'erne, ville mange nok have set det som en svaghed, men de unge er virkelig feedback-fokuserede. Det behøver ikke være ros, men de vil gerne optimeres hele tiden, siger hun.

Netop denne optimeringstankegang er noget, vi lige så godt kan vænne os til i de kommende mange år. For det er den, der kommer til at definere de kommende generationer og deres billede af stærke ledere, forudser Louise Yung Nielsen:

- Man performer på sociale medier, uanset om man er privatperson eller verdensstjerne. Det handler om at vise overskud og åbenhed, og derfor er mange interesserede i at indgå i dialog, for på den måde at fremstå som et troværdigt menneske. I forhold til lederskab betyder de sociale medier virkelig meget, fordi man udvider sit handlerum helt ekstremt her.

Adwoa Aboah har slået feministisk på tromme for, at kvinder med fregner og kort hår også kan komme på forsiderne af modebladene. Samtidig driver hun organisationen »Gurls Talk«. Foto: Ritzau Scanpix
Kevin Kühnert anses af mange for at være fremtidens mand i europæisk politik. Han tror på dialog og kaldes for en fremtidig leder. Foto: Ritzau Scanpix