Leg i sandkassen løser problemer

Leg i sandkassen lokker ordene frem hos børn med problemer - og det er nogle gange tilstrækkeligt til at løse dem. Susanne Nielsen er pædagogisk sandplay rådgiver

22. oktober 2017, 13.59

Pædagogisk sandplay siges at være selvhelbredende, fordi barnet eller den voksne via legen i sandkassen selv skaber en vej frem. Susanne Nielsen er pædagogisk sandplay rådgiver, og hun hjælper klienten på vej ved at stille de rigtige spørgsmål. Foto: Tom Laursen

I en hvid reol med 16 rum i Susanne Nielsens sandplay lokale lokker hundredevis af legetøjsfigurer til fri fantasi og leg. Her er engle i ét rum og krigere i et andet. Vilde dyr og bondegårdsdyr. Biler, mennesker og eventyrfigurer.

Foran reolen står to borde udformet som små sandkasser. I den ene kasse er der lyst sand, som glider gennem fingrene, i den anden mørkt, tungt sand, der kan formes til sandslotte.

Ovenstående er ingredienserne i pædagogisk sandplay. Det er en metode, som giver mulighed for at arbejde med vanskelige problemstillinger på en fysisk måde uden ord.

Susanne Nielsen fra Herning er pædagogisk sandplay rådgiver. Når hun arbejder med et barn, beder hun for eksempel barnet om at vælge figurer fra reolen og vise, hvordan der ser ud derhjemme. Barnet placerer figurerne i sandkassen, og på den måde viser barnet ubevidst, hvilket forhold det har til sig selv, forældre og eventuelle søskende. Herfra kan Susanne Nielsen så spørge videre ind til problemet.

- Nogle gange taler barnet konstant under »legen« og har slet ikke brug for min indblanding. Andre gange er barnet meget stille og fokuseret i sit arbejde i sandet. Jeg fornemmer altid intuitivt, hvornår jeg skal blande mig og stille passende spørgsmål eller blot være et tavst vidne til det, barnet viser mig. Det vigtigste er, at barnet har fuld tillid til mig og kan føle sig tryg i situationen, siger Susanne Nielsen.

Bekymrende tendens...