Lad os hjælpe den danske turisme

15. september 2020, 12.55

Vi skal blive bedre til at markedsføre ferie i Danmark overfor danskerne, skriver Dennis Flydtkjær. Foto: Steen Brogaard

FERIE »I Danmark er jeg født, der holder jeg ferie«. Nå nej, sådan er sangen af H.C. Andersen jo ikke. Men ikke desto mindre er det sandt.

Normalt plejer mange danskere at tage ned til sydens sol, når kalenderen siger juli. Dog ikke i år, og det var på grund af corona. Danskerne blev hjemme og holdt sommerferie. Allerede i løbet af juli måned kunne man læse artikler, som beskrev, hvordan næsten dobbelt så mange turister sejlede til Læsø, at turisterne væltede ind på Ærø, og så kender vi vel alle sammen én, som var på solskinsøen Bornholm i år. Desuden viser tal fra Danmarks Statistik, at der var 4,8 millioner overnatninger i de danske feriehuse i juli, som gør måneden til den bedste nogensinde. Campingpladserne melder også om en god sommer.

Som turismeordfører for Dansk Folkeparti gør det her mig glad og stolt. Det gør mig glad, fordi det viser, at danskerne faktisk har taget corona-situationen alvorligt og holdt sig fra at tage udenlands. Men jeg bliver også stolt. Både over danskernes samfundssind, men også stolt af vores land og dets attraktioner. Og her mener jeg ikke kun Tivoli i København eller Aros i Aarhus. Jeg taler også om Dybbøl Mølle i Sønderjylland, Fregatten Jylland i Ebeltoft, Egeskov Slot ved Kværndrup på Fyn og den unikke danske vestkyst.

Hele corona-situationen har været skrækkelig. Men den har samtidig sendt et signal om, at vi har mange attraktioner, som er værd at se. Det signal skal vi holde fast i og udnytte. Derfor er det vigtigt, at vi handler på det nu.

I august 2019 fremlagde Dansk Folkeparti en turismepakke, og den står vi stadig ved den dag i dag. Vi foreslår blandt andet, at feriehus-sæsonen skal udvides ved at gøre det billigere at leje et sommerhus. Dette gøres blandt andet ved at sætte elvarmesatsen ned, så det bliver billigere at opvarme sommerhusene uden for højsæsonen. Et andet initiativ er at lade campingpladserne langs kysterne opføre støre og flere campinghytter. Desuden skal vi blive bedre til at markedsføre Danmark for danskerne. Markedsføringen er meget rettet mod udlandet, men vi skal til at kigge mere indad. For eksempel ved at reklamere for, hvor meget man støtter dansk erhvervsliv ved at holde ferie i Danmark. For det skal være attraktivt at holde ferie herhjemme. Også næste år!