Ny læreruddannelse bidrager til pædagogisk mangfoldighed

13. februar 2021, 15.51

Brian Duus Nørgaard. Foto: Privatfoto

FAGLIGHED Debattører på forskellige medier vrider sig over, at en ny læreruddannelse formentlig oprettes. Flere modstandere mener, at resurserne i stedet skulle bruges på at styrke den nuværende læreruddannelse.

Ja, et kvalitetsløft af den nuværende uddannelse er tiltrængt.

Men et sådant løft vil ikke retfærdiggøre at smide en ny uddannelse med afsæt i den grundtvig-koldske tradition uden for døren. Den nye læreruddannelse vil nemlig kunne bidrage til lærernes pædagogiske tænkning og bredere faglighed til gavn for børnene ude i skolerne.

Muligheden for at kunne uddanne sig som lærer på en anderledes institution er langt fra ny. Det har man kunnet siden 1949 på Den frie Lærerskole i Ollerup.

Vi kan vende blikket mod de danske grundskoler og sammenligne. Her har vi folkeskolen. Og i 169 år har vi haft friskolerne, hvor 18 procent af skolebørnene går. I min optik er det positivt med både folkeskoler og friskoler. For begge skoletyper byder ind med værdifuldt pædagogisk og fagligt gods. Det er min erfaring fra mange års ansættelse i begge slags skoler.

På tilsvarende måde vil de etablerede læreruddannelser og den nye uddannelse med hver deres pædagogiske ståsteder kunne højne den samlede mængde af indsigt og faglighed hos de lærerstuderende. Og som uddannede vil lærerne på skolerne i deres løsning af opgaver kunne spille ind med hver deres forskellige værdier og kompetencer.

Jeg hepper på en ny læreruddannelse. Samtidig hepper jeg på, at de etablerede læreruddannelser får et løft. Jeg vil opfordre politikerne på Christiansborg til, at de nuværende uddannelser får større selvbestemmelse. Og at de lokale uddannelsessteder får muligheden for at tegne tydlige profiler, der vil kunne tiltrække studerende.

Vores skoler har brug for veluddannede lærere. Lærere, der favner bredt, og som griber undervisningsopgaven an med stor forskellighed. Hvem kan egentlig være imod en ny læreruddannelse, der bidrager til pædagogisk og faglig mangfoldighed? Det er bidrag med dybe rødder i vores danske kultur.