Socle du Monde udskudt til næste år: Vi skulle have værker fra Norditalien

Hearts store kunstbiennale er udskudt til næste år

13. marts 2020, 13.09

Holger Reenberg må vente yderligere et år, før han kan åbne Socle du Monde. Foto: Henrik Ole Jensen

HERNING Alle Hernings kultur‑ institutioner er lukket ned, og personalet er sendt i hjemmekarantæne.

Museumsdirektør Holger Reenberg har god tid, da Folkebladet ringer.

- Jamen det går jo inaktivt. Der sker jo ingenting. Der er jo lukket. Alle er sendt hjem. Vi har fordelt opgaverne. Enkelte er forbi museet indimellem, fordi de mangler et eller andet, siger museumsdirektøren lettere resignerende.

Selv om der ikke er kunder i butikken, frygter Holger Reenberg ikke for museets fremtid.

- Arh, jeg tror, økonomien kan holde til det. Det kan være, der kommer en eller anden form for pulje, der kan hjælpe kulturinstitutionerne. Lad os nu se.

Norditalienske værker

Sidst i april skulle kunstbiennalen Socle du Monde være åbnet. »Welcome back my friends to the show that never ends«, var overskriften på årets biennale - men showet er midlertidigt stoppet.

- Socle du Monde er faktisk aflyst. Vi skyder den et år til samme tid i 2021, fortæller Holger Reenberg.

Museet lægger kolossalt meget arbejde i biennalen.

- Der skal jo samles penge ind. Vi bruger vel et par år på forberedelser, hvor det sidste år er meget intenst. Men at aflyse det er det eneste rigtige at gøre. Den her situation kommer til at tage noget længere, end vi havde regnet med, og jeg tror, at vi ville have svært ved at hive folk over fra København og fra resten af Europa. Desuden skulle vi have værker op fra Norditalien. Så nej, det går ikke, siger Holger Reenberg.

Norditalien - hvor Piero Manzoni, hvis værk har lagt navn til biennalen, stammer fra - er som bekendt meget hårdt ramt af corona lige nu.

Der var indsamlet over seks millioner kroner til Socle du Monde 2020, men nu må man altså vente et år med at se værker af kunstnere som Jannis Kounellis, Antony Gormley, Chloe Wise og Spencer Tunick.

Plastikskulpturer

Holger Reenberg har i stedet kastet kræfterne over fremtidige projekter.

- Jeg sidder og skriver på et koncept med en engelsk billedhugger, der hedder Tony Cragg. Nej, det staves ikke »Crack« men »Cragg« - den har han nok hørt meget. Han er 70 år i dag, og er vel Storbritanniens største nulevende billedhugger.

- Han var den første billedhugger, der begyndte at bruge plastik. Nogle af hans første ting er et hav af små fundne plastikstykker. Som folk samler ting på stranden, så samler han menneskeaffald. Han har skabt fantastisk flotte værker. Det er blevet udviklet henover årene. Han laver nogle meget store, luksuriøse skulpturer op til 30 meters højde, fortæller han.

Sir Anthony Douglas Cragg, der er født i Liverpool, er meget aktiv og anerkendt i Tyskland.

- Han har en skulpturpark nede i Wuppertal, hvor han tilbringer meget af sin tid. Han indkøber værker af yngre, talentfulde kunstnere. Du kan gå rundt dernede og finde et hav af skulpturer rundtomkring i skoven. Det bruger han alle sine egne penge på. Udstillingen skal være i efteråret 2021, siger Holger Reenberg.

»Ja, så må vi håbe, at det hele er blevet normaliseret ...«, bemærker jeg spøgende.

- Ja, hold da kæft!