Tænk hvis cykelfeberen ændrer vores vaner

Udgivet:03. august 2022, 11.22

Læsetid:2 minutter

Anne Mette Bang Rasmussen. Foto: PR-foto

Af Anne Mette Bang Rasmussen byrådsmedlem og viceborgmester i Herning Kommune for Venstre

RUGBRØDSMOTOR Sikke en sommer og sikke en præstation af Vingegaard, som vandt Tour de France! Og nej, jeg er ikke endnu en politiker, som vil sole mig i hans helt fantastiske sejr. Jeg vil bare ønske, at fascinationen af den seje danske cykelhelt varer ved og måske kommer til at smitte af på vores hverdagsvaner.

Selvom Danmark er blandt de lande i verden, hvor der cykles mest, går det desværre »ned ad bakke,« da antallet, som vælger at tage cyklen til og fra arbejde/uddannelse/skole, er faldet med 20 procent siden 2014.

Så selvom der de seneste år er anlagt mange cykelstier i Danmark, er der færre og færre, der bruger cyklen som transportmiddel.

Lige om lidt starter skolen igen. Her ser vi, at flere forældre, trods forholdsvis kort afstand fra hjem til skole, vælger at køre deres barn/børn. Det skaber unødig meget trafik ved skolen og dermed desværre også flere trafikfarlige situationer for dem, der trods alt tager cyklen. Så kære forældre; det giver en god start på skoledagen at tage cykle og få bevægelse i kroppen, det øger indlæringen, og så skaber det gode vaner resten af livet, hvis man fra barn er vant til at tage cyklen og transportere sig selv.

Men det er jo ikke bare børn, som cykler mindre. Dansk Industri (DI) har netop udgivet en rapport, som viser, at der generelt er færre, der cykler. Det er ærgerligt, for det vil i høj grad gavne den grønne omstilling, hvis vi alle bliver bedre til at bruge cyklen som transportmiddel der, hvor det giver mening. Rapporten peger også på en samfundsøkonomisk gevinst i færre sygedage og bedre folkesundhed ved at få flere til at cykle.

Men hvordan kan vi ændre vaner fra fire til to hjul - kan vi mon lokkes?

Dansk Industri anbefaler blandt andet at overveje om bil nummer to kan byttes ud med en elcykel (så kan vi spare noget på brændstofkontoen). Ligesom de anbefaler et politisk vedtaget cykelfradrag.

Måske er det netop det, der skal til, noget som gavner privatøkonomien for at flere tager cyklen? Kunne det blive et tema i den kommende valgkamp?

Indlæser debat