Herning-virksomheden Stof & Stil skifter navn

Stof & Stil satser på et internationalt gennembrud og vil i fremtiden hedde Selfmade

29. januar 2021, 12.28

Det nye navn pryder allerede butiksfacaden i Berlin. Foto: PR-Foto

NAVNESKIFT Stof & Stil skifter navn i jagten på international succes.

Den 40 år gamle og familieejede Herning-virksomhed vil i fremtiden hedde Selfmade som del af en ny gennemgribende strategi.

Ambitionen er yderligere internationalt gennembrud og målet er at skabe unikke rammer for design og DIY-passionerede mennesker. Udrulningen af det nye navn og designunivers sker i både eksisterende og nye butikker, samt online i løbet af 2021.

Sidste år åbnede den første butik med navnet Selfmade i Berlin, og næste europæiske butik åbnes i Wien, Østrig. Stof & Stil har gennem flere år satset internationalt med 29 butikker i Danmark, Sverige, Norge og Tyskland samt en webshop, der drives på 13 europæiske markeder, og DIY-ideen - der betyder »Do it yourself« - vinder mere og mere indpas i disse miljøbevidste tider.

Flere kreative tiltag

Selfmade er også et forsøg på at vise, at inspiration, kreativitet og kunst forenes.

I butikkerne vil der blive indrettet nye Creative Spaces med sy-stationer til rådighed for alle DIY-passionerede, mens kunderne samtidig kan deltage i kreative workshops og finde inspiration i modeshows, udstillinger og bøger.

- Selfmade er vores kald om at skabe unikke rammer for alle nysgerrige DIY-mennesker og nutidens og fremtidens designere, som ønsker at lave deres egne kreative projekter. Vi mærker i dag en stor interesse fra de unge generationer, der ønsker et alternativ til en verden, som primært er baseret på færdiglavede produkter. Selfmade vil her rette et stærkt fokus på læring omkring designprocesser og håndværket i syning - både i vores fysiske butikker og gennem inspiration i vores forskellige online-universer. I organisationen kalder vi dette Empower Creative Self-Expression, og vi har gjort det til vores mission at styrke menneskers evne til at udtrykke sig selv kreativt, lyder det i en pressemeddelelse fra Alexander Lerche, administrerende direktør i Selfmade.

At skabe sine egne projekter skal dog ikke ske på bekostning af miljø og natur.

Fuldt bæredygtig i 2030

For mange af kunderne er bæredygtighed i fokus. Virksomheden har eksempelvis inden for det seneste år solgt over 260.000 meter bæredygtigt tekstil.

- Der er en stor bevægelse inden for bedre vedligeholdelse af produkter, både igennem reparationer, re-design og stigende efterspørgsel på langtidsholdbare kvaliteter. Økologisk produktion og materialevalg af de produkter er derfor selvfølgelig topprioritet for Selfmade. Det er en enorm opgave at konvertere en 40 år gammel forsyningskæde til at blive fuldt bæredygtig, men vores målsætning er, at dette er realiseret inden 2030, siger Alexander Lerche.