Else Alfelt sættes til musik

Ditte Rønn har komponeret en palet af stemninger og temaer til »Kloder i gyldent rum«

23. september 2020, 09.15

Ditte Rønn leverer musikken til »Kloder i gyldent rum« på Team Teatret. Foto: Flemming Hansen

HERNING I arbejdet med at skabe forestillingen »Kloder i gyldent rum« om kunstneren Else Alfelt, blev det tidligt besluttet, at musik skulle spille en væsentlig rolle.

Både fordi Else Alfelt selv lyttede meget til musik og lod sig inspirere af toner og musik, men også fordi musikken er med til at illustrere en vigtig pointe om at arbejde både med regler og spontanitet.

Komponist Ditte Rønn, der flere gange tidligere har samarbejdet med Team Teatret, blev bedt om at komponere musikken til forestillingen, og lige nu er hun dybt involveret i at få alle delene til at passe sammen på scenen. Her er skuespillere og musikere nemlig inde i opløbsfasen.

Inden da har Ditte Rønn arbejdet længe sammen med instruktør og dramatiker Ebbe Støvring Knudsen.

- Jeg har leveret det, man kan kalde en buket, eller en palet af forskellige stykker musik, i forskellige længder og stemninger. Der er noget lyrisk, melodisk, ja nærmest romantisk, men også noget der er meget kantet, atonalt og abrupt, siger komponisten i en pressemeddelelse.

Sindssygt dygtige

Hun beskriver desuden dele af musikken som nærmest filmiske sekvenser, der ledsager en scene.

- Der er også dukket stykker op, der kommer igen flere gange i forestillingen. Det er blevet sådan, at Else (Alfelt, red.) har sit eget tema, der bliver brugt flere gange og på forskellige måder, fortæller hun.

Det lille orkester spiller live på og ved scenen, og besætningen består af de klassiske instrumenter cello, marimba, slagtøj, klarinetter, kontrabas og det originale japanske instrument shamisen.

- Vi har nogle sindssygt dygtige musikere. De spiller efter partitur, altså lidt stramt, men der er også improvisatoriske elementer, hvor musikerne forholder sig mere åbent til det, der står i noderne. Jeg synes, vi er i et krydsfelt mellem klassisk og rytmisk spillestil. Musikerne har været med til at folde det ud og er kommet med ideer, jeg ikke havde tænkt på, siger Ditte Rønn.

Slipper kontrollen

Ditte Rønn forklarer, at mens noget af musikken er lange stykker, man kan plukke i, er der også passager af for eksempel 10-12 takters tilstandsmusik, der gentages igen og igen og gradvist udvikler sig.

Else Alfelt fandt nogle regler at skabe værker efter, men gav også sig selv lov til at improvisere. Det skal musikken også fortælle.

- Det er en virkelig spændende proces at skulle slippe det. I tidligere forestillinger har jeg været vant til selv at spille med, men man får mange gaver ved at slippe kontrollen. Musikken får lov at være noget, hvor musikerne kan folde sig ud og byde ind. Det er et stort privilegie at arbejde sammen med dem og med Ebbe og skuespillerne. Det gør jeg gerne igen en anden gang, siger en glad komponist.