Værdig ældrepleje eller hvad?

15. oktober 2021, 12.41

Foto: Ritzau Scanpix

ÆLDRE Hov, hvor er min kollega? Der skulle være to i aftenplejen, men på arbejdspladsen er der en nedjustering af arbejdstimer, så fremadrettet er der kun én medarbejder til 12 beboere, og allerede fra klokken 15.00. I aften er der kun den ene.

Tænker som pårørende, det kan ikke være rigtigt? Undrende spørgsmål er altid velkomne, har jeg fået at vide, så derfor kontakter jeg ledelsen.

Jo, det var rigtigt nok. Der var brugt for mange timer på plejecentret de sidste par år, så opgaven var at nedjustere/tilrette i forhold til den gældende normering og de andre plejecentre i Herning Kommune.

Av, det gør ondt at høre som pårørende. For hvem går det ud over? Bestemt ikke ledelsen, men personalet og de beboere der bor på stedet.

Værdig ældrepleje kan man vist ikke kalde det. Og det er bestemt ikke acceptable arbejdsvilkår for personalet. Et godt og trofast personale, som man skal værne om især i disse tide, da det er svært at rekruttere kvalificeret arbejdskraft.

Medarbejderen er mødt ind på arbejde til endnu en aftenvagt alene og går en runde til de enkelte beboere. Der bliver også tid til en lille snak. Der er andre opgaver, der skal løses, inden maden skal tilrettes på spisebordet. Nogle beboere har allerede sat sig ved spisebordet og glæder sig til at få et lækkert måltid mad.

Det er spisetid og den eneste medarbejder på afdelingen går ned og henter den sidste beboer - hun er ikke i lejligheden - ups.

Beboeren er dement og har GPS, så ind til iPad, på safecall, kan se beboeren er ude at gå en tur - hvor dejligt, det trængte vedkommende til. Det er vores mor/svigermor.

Hov, hvor er min kollega? Ringer til en anden afdeling for at underrette om, at man som den eneste medarbejder er nødt til at forlade stedet og hente en beboer hjem. Hjælp ønskes.

De andre beboerne sidder ved bordet og venter på maden, som skal spises og nydes, og det skulle gerne foregå på en rolig og værdig måde med snak og hygge.

En medarbejder fra anden afdeling kommer - ikke lige med det samme, da de jo også spiser derovre.

Så langt, så godt. Der er nu gået 10 minutter. Der tjekkes endnu engang på safecall; beboeren er nu længere væk.

Så er det benene på nakken, håber ikke der er sket den demente beboer noget imens. På gåturen underrettes den nærmeste pårørende i familien. Næste udfordring er at få beboeren med hjem - det tager tid, og her er det vigtigt med en god relation og tryghed.

Aftensmadshyggen blev ikke som forventet den dag. Der skal serveres mad til den demente beboer og skabes ro på afdelingen - nå ja - måske der lige skulle spises lidt af den medbragte madpakke. Siger tak for hjælpen til kollega, inden hun smutter over på en anden afdeling i huset.

Nogle beboere skal have hjælp til personlig pleje efter aftensmåltidet, andre skal lige trilles hjem til egen lejlighed, da de sidder i kørestol.

Så er der aftenhygge med tv og kaffe og kage inden sengetid for nogle beboere, som er trætte.

Opvasken står på bordet og resterne fra aftenhyggen på rullevognen. Det må vente.

Hov, hvor er min kollega? Flere beboere vil gerne i seng, så der er fokus på dette. Vigtig med en god afslutning på dagen, så den enkelte beboer er tryg og falder i søvn. Derefter oprydning/dokumentation, inden medarbejder kan forlade arbejdspladsen klokken 23.

Ovennævnte er ikke skrevet for sjov, men for at synliggøre, hvordan en aftenvagt kan se ud for de personer, der dagligt kæmper for at fastholde en værdighed i vores ældrepleje.

Der er tydeligt behov for flere timer inden for området. Kun igennem en realistisk normering kan plejen for beboerne og personalet få værdi og få dig i fokus.

Undrende spørgsmål: Normeringen inden for somatisk plejecentre og demens (skærmet afsnit) er ikke ens. Det bør det nok heller ikke være, men vi ser gerne, at man ændrer på normeringen, da de somatiske plejecentre i dag har mange demente borgere, (op til 70 procent). Derfor mener vi, at der er et behov for en højere og mere rimelig normering. Borgere bliver visiteret til plejecenter.

Centret kunne i en periode få tilført ekstra timer, så normering følger borgerens egentlige behov, og ikke bare en administrativ time-skabelon. Og så skal minimums-normeringen op.

Som pårørende er vi meget bekymrede for personalets psykiske arbejdsmiljø på afdelingen, og ovennævnte bør slet ikke finde sted i 2021 og slet ikke i Herning Kommune, hvor kommunen har sloganet »Her er alle muligheder åbne«.

Så, hvis mulighederne reelt set er åbne for alle, og ikke bare dækker muligheder for event og erhverv, så er det på tide at Herning Kommune ser på at forbedre mulighederne i ældreplejen - både for personale, og beboere. Lad os få de menneskelige muligheder i spil – lad os få værdigheden og værdien tilbage.

Link til Herning-ånden: https://nyheder.herning..dk/fakta-om-herning

Link til strategi: https://politik.herning.dk/vores-strategier/strategier/demensstrategi

Indlæser debat