Er det for MTB-sportens skyld?

27. juni 2020, 10.48

Momhøje ligger nord for Kibæk. Foto: Visit Herning/Mit grønne kompas

MOTION Mandag 22. juni havde vi punkt 120 »Anlæg af MTB-spor« på dagsordenen. Jeg sluttede mit indlæg til det virtuelle byrådsmøde af med at sige: »Det skal nævnes, at der lykkeligvis nok aldrig har været så mange motionscyklister på alle typer cykler omkring Herning, som i disse corona-tider. Det finder vi i Borgerlisten er rigtigt dejligt, og vi vil også gerne rose de MTB-spor, der er lavet. Men vi kan ikke tiltræde, ft Forvaltningen blot får stillet tre millioner kroner til rådighed, hvis de ikke engang har indtænkt Momhøje Sporet, der er et af de populæreste«.

Forligspartierne stod herefter næsten på nakken af hinanden for at fortælle mig, at Momhøje ligger på den anden side af kommunegrænsen, i Ringkøbing-Skjern Kommune, og vi ikke skulle bruge Herning Kommunes penge i en anden kommune. Dann Karlsen(V) gik endda så langt som at sammenligne Momhøje med en MTB-Bane i Tisvildeleje.

Jeg vil derfor opfordre læserne til at se vedhæftede udsnit af Herning Kommunes By- og Friluftskort over Herning Kommune. Her ses det, at kommunegrænsen to kilometer uden for Kibæk slår et knæk, og Momhøje ganske rigtigt ligger i nabokommunen. Ikke desto mindre har forvaltningen i Herning Kommune valgt at have aktiviteterne i Momhøje med på Herning Kommunes kort.

Det er da heller ikke så mærkeligt, da man på hjemmesiden for Kibæk MTB, under Kibæk Idrætsforening, kan læse, at Kibæk MTB er de primære kræfter bag sporarbejdet i Momhøje. Desuden er Momhøje Naturcenter jo et yndet udflugtssted for skoler og borgere i Herning Kommune.

Når forligspartierne snakker om, at der ikke skal bruges penge i nabokommunen, glemmer de jo, at sporene i Momhøje allerede er der, og at Kibæk Idrætsforening er nogen af dem, der har arbejdet med sporbygning igennem mange år, uanset om de har fået penge fra Herning Kommune eller ej.

Man kan jo vende det om og sige, hvorfor skal man ikke udnytte det arbejde og de baner, der allerede er lavet. Det må da være en win-win-situation.

I Herning Kommune er der også lige vedtaget, at vi skal have et bæredygtighedscenter, og at vi skal tænke på bæredygtighed. Man kan i den forbindelse spørge: Hvad er mest bæredygtigt for Herning Kommune: at Kibæk-MTB og andre i den sydlige del af Herning Kommune anvender de baner, der allerede er lavet, eller de skal flyttes til andre baner, der ligger inden for kommunegrænsen?

Det er dog heller ikke nyt, at kommuner kan samarbejde, da Herning Kommune støtter Uhre Motocrossbane, der ligger i Viborg Kommune. Så sent som 2. december 2019 bevilligede vi i KFU 100.000 kroner til dette anlæg.

Borgerlisten har ikke nævnt et beløb til Kibæk MTB eller Momhøje, vi har blot sagt, at Momhøje burde indtænkes i planlægningen for MTB i Herning Kommune. Vi kan desværre ikke »tage patent« på den idé, da forvaltningen allerede har indtænkt Momhøje på nærværende Friluftskort fra 2018. Gad vide, om det skal slettes ved næste revision af kortet?

Se kortet på herningfolkeblad.dk/debat