EU-ja til Everfuel

Høgild-firmaet har fået godkendelse af EU-kommission til at modtage støtte til gigantisk brint-projekt

Udgivet:22. september 2022, 13.05

Læsetid:2 minutter

For godt et år siden gravede man ud til »HySyngergy 1.0« i Fredericia. Fra venstre var det minister Dan Jørgensen, der tog første spadestik sammen med Jacob Krogsgaard, direktør hos Everfuel, Finn Bjørn Schousboe, direktør hos Crossbridge Energy Fredericia, og Tejs Laustsen Jensen, direktør hos brintbranche-foreningen. Det var et mindre pilotprojekt, men nu ser det lyst ud for den meget større overbygning »HySynergy 2.0«, da EU har godkendt, at den danske stat må støtte projektet, der skal lave bæredygtig brintprodukter til industrien og transportsektoren. Foto: PR-Foto

Kim Stoltenberg Hansen
Journalist| ksh@herningfolkeblad.dk

STØTTE Det lyder måske mere nørdet og mystisk end stort og lykkeligt, at man har fået IPCEI-status af EU-kommissionen.

Men det skabte stor glæde i Høgild, at et stort projekt med at fremstille bæredygtige brint-brændstoffer - HySynergy 2.0 i Fredericia - ledet af Everfuel er kommet på den fine liste over projekter, som gerne må modtage statsstøtte.

- Europa Kommissionens godkendelse af HySynergy 2.0 er et vigtigt bidrag til kommercialiseringen af grøn brint og dekarboniseringen af industri og transport i EU. Vi er meget tilfredse med anerkendelsen af projektet og de muligheder, der følger med IPCEI-status. Det er et vidnesbyrd om modenheden af HySynergy PtX-projektet og omfanget af den indflydelse, det vil have. IPCEI-finansiering vil også være en vigtig milepæl, når vi nærmer os den endelige investeringsbeslutning, siger Jacob Krogsgaard, administrerende direktør for Everfuel i en pressemeddelelse.

Tredje vigtige område

IPCEI er en forkortelse for »Important Projects of Common European Interest«. Det er et værktøj, som EU-kommisionen finder frem fra skuffen, når den i høj fart vil udvikle et nyt strategisk vigtigt område ved at undtage området for de ellers meget strenge regler for statsstøtte. Tidligere har EU-kommisionen lavet en batteri-Ipcei og en mikrochips-Ipcei.

Brint blev nummer tre i rækken, da den i 2020 fik EU-status som vigtig, og det betyder, at landenes regeringer nu gerne må give statsstøtte til projekter på området, uden at EU kommer efter dem.

Projektet HySynergy 2.0 blev sidste år nomineret af den danske regering som ét af to danske projekter, der er berettiget til offentlig støtte, hvis de fik IPCEI-status af Kommissionen.

Everfuel med i begge projekter

Det andet projekt er »Green Fuels for Denmark«.

Det har Ørsted som tovholder, og Everfuel er også med her blandt partnerne sammen med giganter som SAS, Københavns Lufthavn, Mærsk, DFDS and DSV. Parterne vil omdanne vindenergi til brintbrændstof, der skal bruges til lands, til vands og i luften.

Begge projekter har nu fået status som vigtige projekter af fælleseuropæisk interesse som projekter, der bidrager til jobskabelse og bæredygtig økonomisk vækst i EU. Og dermed skal de nu kæmpe om en kage på hundredvis af millioner kroner.

Regeringen har nemlig allerede afsat 850 millioner kroner til de to nominerede projekter.

I 2025, når og hvis elektrolyseanlægget på 300 MW er etableret, vil HySynergy sørge for en årlig reduktion på op til 500.000 ton CO2-udledning.

Indlæser debat

Mest læste

Erhverv

Se flere

Mest læste på Herning Folkeblad

Af samme forfatter

Se flere

Seneste nyt

Se flere