Bæredygtighed på skoleskemaet

Hestlund Efterskole søsætter ny linje for at støtte de unge i at tage ansvar og give dem håb om en bæredygtig fremtid

19. december 2019, 09.31

Forstander Johannes Pedersen. Foto: Privatfoto

BORDING En helt ny bæredygtighedslinje på Hestlund Efterskole begynder til august.

Linjen udspringer af FN’s 17 verdensmål og skal støtte de unge i at tage ansvar for deres aftryk på verden, men også indgyde håb for, at de kan gøre en positiv forskel.

Selvom de unge ikke er skyld i klimaudfordringerne, er det op til den næste generation af verdensborgere at bære byrden og sikre, at vi også i fremtiden har en sund klode. Og netop dét ansvar vil Hestlund Efterskole nu klæde deres elever på til med deres nye bæredygtighedslinje.

Ifølge forstanderen på Hestlund Efterskole, Johannes Pedersen, skal den nye linje forberede og støtte de unge i det ansvar, der ligger foran dem og samtidig sikre, at de ikke mister håbet og troen på en bæredygtig fremtid.

- På vores nye bæredygtighedslinje lægger vi naturligvis op til, at de unge mennesker skal reflektere over, hvilket ansvar de selv har for deres aftryk på kloden. Samtidig er det også vigtigt for os, at når eleverne hører, at isen smelter, der er plastik i havene, og regnskovene brænder, at de ikke bliver bange eller mister modet. I stedet tager vi de proaktive briller på og kigger i fællesskab på, hvordan vi kan gøre en positiv forskel for både natur, mennesker og os selv og skabe et mere bæredygtigt samfund i fremtiden, lyder det fra forstanderen i en pressemeddelelse.

Social bæredygtighed

Det er dog ikke kun klimaet, der får plads i undervisningen på den nye bæredygtighedslinje.

Også social bæredygtighed bliver en del af pensum, og emnet skal give eleverne en forståelse for, at lighed og retfærdighed, både nu og for fremtidige generationer, også udgør en vigtig del af et bæredygtigt samfund.

- Når vi sætter social bæredygtighed på dagsordenen, så er det i høj grad for at skabe en bevidstgørelse hos eleverne og debattere, om alle i samfundet har lige muligheder. Vi åbner for, at de unge kan reflektere over dem selv og deres nærmiljø og blive klar over, at det menneskelige aspekt også er en del af et bæredygtigt samfund. Og så arbejder vi selvfølgelig med det i praksis. Vi ser på, hvor vi kan bidrage socialt og gøre en positiv forskel i lokalsamfundet, eksempelvis på det lokale plejehjem eller på Udrejsecenter Kærshovedgård, som jo ligger i nærheden, og hvor der er nogle mennesker i en sårbar situation, forklarer Johannes Pedersen.

Bæredygtighedslinjen lægger dermed både op til nye idéer, spændende diskussioner, og hvordan målene kan omsættes i praksis.

Positiv modtagelse

Linjefagslærer, Mette Gaarde Bjerregaard, glæder sig til at komme i gang med linjen.

- Det er jo ikke kun sjovt at bygge sit eget shelter, passe egne dyr eller oplade mobilen fra vindmøllens energi. Det er også meningsfuldt at forstå den sammenhæng, det enkelte menneske indgår i. Mit håb er, at der fra Hestlund Efterskole skal komme en bevægelse ud i lokalsamfundet, hvor vi vækker vores egen og andres opmærksomhed på den verden, vi er i. Hvordan kan vi få den til fortsat at være god at leve i - både fysisk og socialt, lyder det fra Mette Gaarde Bjerregaard i pressemeddelelsen.

Til trods for at linjen endnu ikke er i gang, er der da også allerede kommet positive udmeldinger om idéen fra de nuværende elever.

- Vi har jo muligheden for at gøre en forskel allerede her på efterskolen. Det er helt vildt vigtigt, at man ikke mister håbet, og her kan vi få nogle gode vaner, inden vi flytter hjemmefra, så det giver virkelig god mening at have bæredygtighed på efterskolen, fortæller Emilie Tønning på 15 år.

Linjen vil blive præsenteret for interesserede forældre og elever på Efterskolernes Aften onsdag 8. januar.

Linjefagslærer Mette Gaarde Bjerregaard på tur med eleverne. Foto: Privatfoto
Elever på gårdbesøg hos Oblings gård i Ikast. Foto: Privatfoto