Lokalt tøjfirma i fusion

Ikast-firmaet Brands4kids slår sig sammen med Utoft Kids Group

10. december 2019, 05.46

Erik Andreæ og Michael Nederby fra Brand4Kids slår sig sammen med Utoft Kids Group i det nye år. Foto: Flemming Hansen

FUSION 1. januar fusionerer Ikast-firmaet Brands4kids med et andet børnetøjsfirma - Utoft Kids Group fra Give. De sidste papirer blev underskrevet i fredags, og nu ser de to succesfulde virksomheder frem mod nye spændende tider.

Trods hårde betingelser i børnetøjsbranchen igennem flere år har både Utoft Kids Group og Brands4kids formået at sikre sig en god omsætning. Virksomhederne har begge haft gode regnskaber, og senest har Brands4kids opkøbt mærker fra Active Sportswear, og Ikast-firmaet kommer ud af 2019 med en rekordvækst på både top- og bundlinje.

Selskaberne vil samle de administrative funktioner herunder salg, marketing, design og indkøb i Brands4kids’ hovedkontor i Ikast. Utoft Kids Groups Give-kontor vil fortsat fungere som lager- og logistikcenter.

Fortsætter vækstrejsen

Selskabets fortsættende navn bliver Brands4kids A/S. De tre ejere - og hovedpersoner - i sammenlægningen bliver: Erik Andreæ, administrerende direktør, salgsdirektør Michael Nederby og Claus Utoft, som bliver chef for Sourcing og PL-salg.

- Ved at fusionere de to virksomheder fortsætter vi vores vækstrejse og bliver én af Skandinaviens største aktører indenfor baby- og børnetøj med et bredt sortiment af forskellige kategorier og brands, hvilket giver kunderne mulighed for at samle deres indkøb ét sted. Vi sikrer samtidig en ensartet høj kvalitet i leverancerne og en backoffice-service, som gør, at vores kunder kan koncentrere sig om at sælge vores brands, udtaler administrerende direktør, Erik Andreæ i en pressemeddelelse.

Her supplerer Claus Utoft med, at det nye firma får fordele under et fælles tag:

- Én af de store fordele ved at samle alle aktiviteter under ét tag såsom design, indkøb samt salg og marketing gør, at alle vores dygtige medarbejdere tænker børnetøj fra morgen til aften. Dét at være den foretrukne partner, har ikke kun noget med vores design og udtryk at gøre, men i større grad hvorledes vi effektivt kan source vores varer og samtidig have volumen i vores indkøb, siger han.

Bæredygtighed er fremtiden

Både Utoft Kids Group og Brands4kids har fortsat øget fokus på bæredygtighed, og med fusionen tager virksomheden nye skridt i bestræbelserne på at blive én af de foretrukne leverandører af bæredygtigt børnetøj.

- Vores mål er klart, at vi som udbyder af produkter og brands til børn, skal være på mærkerne, når det gælder bæredygtighed og også, hvorledes vi som virksomhed agerer i denne jungle af regler og krav, udtaler administrerende direktør, Erik Andreæ.

I dag beskæftiges fire personer i virksomheden med CSR, hvilket vedrører dét at leve op til ikke bare de 17 verdensmål, men i endnu større grad, at kunne leve op til de compliancekrav som kunderne stiller.

Begge virksomheder er i dag GOTS-certificeret (The Global Organic Textile Standard), medlem af BSCI (Business Social Compliance Initiative) og er netop nu i gang med at blive en del af BCI (Better Cotton Initiatives). Målet er ikke blot at være certificeret, men også at sikre, at en større del af de metervarer som anvendes, er både økologiske og kommer fra recyclede materialer.

- Det er vores fornemste opgave at hjælpe vores forhandlere, så vi er sikre på, at de overlever. Det gælder både fysiske butikker, online-butikker og kæder. Vi er nødt til at være ét skridt foran og sikre, at vi har dé løsninger, der lever op til forhandlernes behov således, at vi forbliver den fortrukne partner indenfor børnetøj, siger salgsdirektør Michael Nederby.

Med fusionen har man nu følgende ni brands i porteføljen: Celavi, Color Kids, Creamie, En Fant, Fixoni, Me Too, Minymo, Nordic Label og Pippi.