Skønt at superlandevej til Ringkøbing er rykket et skridt nærmere, men ...

16. april 2021, 13.55

Kathrine Olldag. Foto: Steen Brogaard

TRANSPORT I Radikale Venstre er vi særligt glade for to ting i regeringens transportudspil. Superlandevejen mellem Ringkøbing og Herning. Og lukningen af motorvejshullet øst om Herning. Det vil ikke kun lette trafikken til og fra Herning, men også være til stor og længe ventet glæde for Holstebro og omegn.

Men transportministeren har tydeligvis glemt noget. Nemlig den sidste stump motorvej på rute 15, der kan koble MCH på motorvejsnettet. Og hvorfor nu ikke gøre motorvejsringen rundt om Herning helt færdig til glæde for både borgere og event-, erhvervs- og kulturlivet? Herning er den største vækstmotor i Midt- og Vestjylland, så selvfølgelig skal der ikke efterlades nogen huller denne gang. De radikale vil presse på for, at ringen sluttes.

Et andet problem, vi har fuldt fokus på, er, at der virkelig er langt mellem de offentlige ladestandere i Herning og omegn. Hele det tidligere Ringkøbing Amt er tyndt besat, og man skal have ladet sin bil godt og grundigt op hjemmefra, hvis man vover sig ud på langtur. Det dur ikke.

Andelen af nyregistrerede grønne biler i Region Midtjylland steg fra 4 procent i 2019 til 17 i 2020. Og i år holder væksten af grønne biler sit momentum i hele landet. Det kommer til at gå hamrende stærkt med den grønne omstilling af bilparken, og ladenetværket skal selvfølgelig kunne følge med. Særligt i de områder, hvor markedet ikke kan drive det selv, skal vi sætte ind med statslige puljer og opdateret lovgivning, så også kommunerne kan komme op i gear med udrulningen at ladenetværket lokalt.

Vi kan godt være lidt nervøse for, at regeringen ikke skelner mellem det markedsdrevne og det statsstøttede, så de får lagt statsstøttede anlæg på steder, hvor markedet allerede er i gang med at planlægge nyt. Eksempelvis har udbydervirksomheden Clever meldt ud, at den sætter 10.000 nye ladepunkter op inden 2025, hvilket næsten er en tredobling af det eksisterende antal samlede ladestandere. Vel at mærke helt uden, at der bliver blandet skattekroner ind i det. Så vi skal passe på med ikke at gå i vejen for markedet, men bruge pengene der, hvor markedet ikke kan nå ud.

Og så skal vi passe på med ikke at overbelaste elnettet, for selvfølgelig kan det mærkes, hvis alle skal lade samtidig, når de kommer hjem fra arbejde. Hvis ikke vi beslutter os for, at hjemmeladning skal være »smart«, så udskriver vi en dummebøde til os selv på flere milliarder, for så bliver vi nødt til at udvide elnettet betydeligt. At lade smart betyder, at bilen først lader op derhjemme, når alle er gået i seng og har slukket for lyset og tv’et. Det er også på det tidspunkt, det er smart at hente den grønne strøm, som vindmøllerne pumper ud om natten.

Nogen vil måske synes, vi er sorte som asfalt, når vi presser på for en sluttet motorvejsring om Herning. Men for os er asfalt hverken rødt, blåt eller sort. Det handler om, at det, der kører på asfalten, skal være grønt, og det skal være nemt for bilisterne at vælge grønt, når bilen skal skiftes ud.

Sådan vil vi skære den til, når vi sætter os ved forhandlingsbordet. Infrastrukturpolitik er nemlig også klimapolitik.

Indlæser debat...