Herning-direktør: - Det haster med bæredygtig mode

Modebranchen solgte for 47 milliarder kroner i 2018 - branchens egen organisation efterlyser mere miljøvenlig produktion i en fart

6. august 2019, 13.34

Thomas Klausen er som administrerende direktør ved Dansk Mode & Textils hovedkontor i Herning bekymret over, at det går for langsomt med at sikre bæredygtighed i modebranchen. Foto: PR-foto

STATUS En analyse fra brancheorganisationen Dansk Mode & Textil i Herning viser, at de danske modevirksomheder i 2018 solgte tøj for 47 milliarder kroner samlet - en stigning på 4 procent i forhold til året før. Det var nok engang eksporten, der drev væksten, og salget af tøj til udlandet udgjorde 31 milliarder kroner, hvilket er 6 procent højere end året forinden. Dermed nåede den danske modebranche endnu en gang både rekordhøj omsætning og eksport i 2018.

Men det er en branche midt i en brydningstid, der i denne uge skyder den halvårlige Copenhagen Fashion Week i gang. Vækstraterne i første kvartal af 2019 er beskedne og flere forhold udfordrer branchen. Modebranchen har igennem en årrække stået over for omfattende forandringer i måden, forbrugerne køber tøj på, hvilket har betydet et støt stigende salg på nettet men også en række butikslukninger i detailhandlen. Dette har også haft betydning for de danske modevirksomheder, oplyser brancheorganisationen i en pressemeddelelse.

- Vi har spurgt vores medlemmer om de største udfordringer for deres forretning, og her er der stadig rigtig mange, der peger på den pressede detailhandel og udfordringerne med at skabe vækst i de digitale salgskanaler som det, der fylder mest. Undersøgelsen viser samtidig, at det primært er i de digitale kanaler - særligt hos de store tredjepartswebshops - at væksten skabes, mens de fysiske butikker ikke aftager flere varer, siger Michael Hillmose, international chef og analyseansvarlig i Dansk Mode & Textil, som hvert halve år foretager en rundspørge blandt foreningens mere end 350 medlemmer.

Fokus på bæredygtighed

Dansk Mode & Textil oplever, at branchens virksomheder generelt har været gode til at omstille sig til de nye forbrugsmønstre, men understreger også, at det er afgørende, hvis man vil have succes. Én ting overskygger ifølge organisationen alle andre udfordringer. Bæredygtighed har i en årrække været et tema i branchen, men ifølge Dansk Mode & Textils administrerende direktør Thomas Klausen er der ikke sket nok på den front:

- Der sker rigtig mange gode ting i forhold til bæredygtighed, men det går simpelthen ikke hurtigt nok. Vi er i samarbejde nødt til at få sat yderligere fart i udviklingen, når det kommer til innovative materialer, omfavnelse af verdensmål og internationale standarder og finde nye forretningsmodeller, som ændrer måden, vi forbruger tøj på. Ellers er der en reel risiko for, at branchen kører sig selv ud over afgrunden, siger han og fortsætter:

- Vi ser naturligvis gerne, at den danske modebranche fortsætter sin vækst, men det skal ganske enkelt foregå på en bæredygtig måde, der ikke ødelægger hverken kloden eller de mennesker, der laver tøjet. Alt andet kan vi ikke være bekendt.

Et krav fra kunderne

Thomas Klausen forklarer, at modebranchen i disse år bliver mødt med større krav til bæredygtighed fra både forbrugere og kunder, særligt de store internationale webshops og butikskæder. Og derfor vil det få omfattende kommercielle konsekvenser, hvis branchen ikke kommer op i et højere bæredygtigt gear.

- Bæredygtighed spiller en nøglerolle i alle de eksportlande, Danmark afsætter til, og flere af dem har endda indført lovgivning på området. Eksporten er den danske modebranches livsnerve, og det understreger blot endnu kraftigere, hvorfor man er nødt til at skabe vedvarende bæredygtige forandringer, siger Thomas Klausen.

Eksport top-10

Disse 10 lande aftog i 2018 flest varer fra de danske mode- og tekstilvirksomheder - udviklingen fra 2017 anført i parentes:

1) Tyskland: 9,65 milliarder kroner (+ 7,3 procent)

2) Sverige: 3,66 milliarder kroner (+ 2,5 procent)

3) Nederlandene: 3,11 milliarder kroner (+ 18,0 procent)

4) Norge: 2,49 milliarder kroner (+ 8,7 procent)

5) Storbritannien: 1,80 milliarder kroner (+ 10,4 procent)

6) Frankrig: 1,43 milliarder kroner (+ 9,1 procent)

7) Belgien: 1,27 milliarder kroner (+ 13,7 procent)

8) Finland: 1,14 milliarder kroner (- 6,1 procent)

9) Italien: 1,06 milliarder kroner (- 1,4 procent)

10) Spanien: 1,01 milliarder kroner (+ 2,1 procent)