Standpunkt: Akuthjælpen trænger selv til akuthjælp

22. september 2021, 09.42

Vibeke Larsen. Foto: Henrik Ole Jensen

Et ægtepar fra Viborg fortalte i Folkebladet i lørdags om en meget træls og frustrerende oplevelse lørdag 4. september med lægevagten og i særdeleshed skadestuen på regionshospitalet i Herning.

Kort fortalt river kvinden sidst på eftermiddagen i en dans sin akillessene over. Parret er til en fest i Vesterlund tæt på Thyregod og kommer igennem til lægevagten i Vejle, som opfordrer dem til at køre hjem til Region Midtjylland til behandling.

I bilen kommer de efter 45 minutters ventetid på telefonen endelig igennem til en vagtlæge i Herning og henvises til skadestuen. Klokken 18.05 tilses de på hospitalet i Herning af lægevagten. De sendes tilbage i venteværelset, så kvinden kan komme på skadestuen og få behandling.

Da uret runder 22.30, sidder de der stadig - blandt andet sammen med en dame med et brækket håndled og andre patienter, som heller ikke er kommet ind til behandling. Parret er frustreret over, at der ikke sker noget, og at de heller ikke får nogen informationer om, hvornår kvinden kan forventes at komme til.

Klokken bliver 23.30.

Og den bliver 0.30.

Efter seks timers ventetid opgiver de skadestuen i Herning, får en kopi af henvisningen fra lægevagten og kører til skadestuen i hjembyen Viborg. Her ankommer de en time senere og kommer hurtigt ind til læge og sygeplejerske. Kvinden får foden fikseret i en støvle, og klokken 02.10 kører de hjem igen. Hun opereres nogle dage senere.

Læs også
Kritik af skadestue: Opgav at få behandling efter over seks timers ventetid
Abonnement

Parret har efterfølgende skrevet til regionsrådspolitikerne, sygehusledelsen og Folkebladet og kritiseret forløbet.

Parret ønsker fokus på, at noget tydeligvis ikke virker i akutsystemet og bør kunne laves smartere, så andre undgår samme oplevelse, frustrationer og voldsomme ventetid midt i en akut situation, hvor der er brug for hjælp.

Jeg synes, det er et godt og konstruktivt indspark efter et ganske uholdbart hændelsesforløb.

Lægefaglig direktør i Hospitalsenheden Vest, Jens Friis Bak, kaldte det i Folkebladet i lørdags dybt beklageligt og urimeligt, at parret skulle vente i over seks timer på behandling - i uvished.

Han oplyste, at der den pågældende aften kom mange svært syge patienter ind på akutafdelingen, at sygehuset mangler personale, men at det burde fremgå af en tavle i venteværelset, hvor lang ventetid der er.

Men han erkendte samtidig, at det ikke er første gang, han hører om lang ventetid, og nu vil der blive fulgt op på det konkrete hændelsesforløb.

Læs også
Hospitalsledelse om lang ventetid på skadestue: Det er dybt beklageligt
Abonnement

Jens Friis Bak luftede samtidig sygehusets aktuelle overvejelser om, hvorvidt man på det nye hospital i Gødstrup kan lave en linje kun til fysiske skader som sprængt akillessene eller et brud. For den slags skader er der mange af, men de er relativt enkle.

Det lyder som en god idé som en del af løsningen på problemet, så at sige at få den slags skader »ekspederet«. Men det har lange udsigter, for sygehuset i Gødstrup lader som bekendt vente på sig.

Dertil kommer vagtlægesystemet. Det er simpelt hen alt for lang tid, at parret skulle vente 45 minutter i telefonen på at komme igennem til vagtlægen i Herning.

Ventetiden i regionen er steget markant i juni og juli. Men trods øget bemanding ved telefonerne siden 1. september er ventetiden ifølge vagtlægeudvalget i Region Midtjylland ikke blevet mindre.

Der er da vist udfordringer nok i sundhedsvæsenet at tage fat på i valgkampen til regionalvalget i november.

Og efter valget.

Vil du dele dine egne gode eller dårlige oplevelser med vagtlægen eller skadestuen i Herning med andre læsere? Skriv din kommentar her under Standpunkt.

Læs også
Standpunkt: Fortjent fokus på frivillige og foreninger

Indlæser debat...