Øget behov for differentierede fartgrænser

10. september 2019, 09.06

FARTGRÆNSER Rådet for Trafiksikkerhed har ret i, at der ofte køres for stærkt, især på de almindelige landeveje og i udkanten af både større og mindre byer. Men noget af problematikken kunne løses med en smule nytænkning. Nemlig langt flere veje med differentierede fartgrænser.

Det ville skabe større respekt, for som det er nu, blæser rigtigt mange på fartgrænserne og tager chancen. Salget af trafik-alarmer, for at undgå politiets fotofælder, har aldrig været større, og det er en beklagelig udvikling, som ingen af os kan være tjent med.

Selv om jeg ikke forsvarer »selvtægt«, er en stor del af fartoverskridelserne resultatet af for mange strækninger, hvor farten godt kunne øges til 90 kilometer i timen. Det gælder blandt andet den gamle landevej fra Ikast til Holstebro.

En bred, lang og stort set lige strækning via Ikastvej og Hodsagervej. Jeg kører strækningen tre gange om ugen, og det er dræbende at »snegle« sig frem med 80 kilometer i timen. Ikke mindst fordi der ikke er meget trafik. Ofte kan der gå flere minutter, før man ser en modkørende bil.

Jeg køber ikke argumentet om, at hvis fartgrænsen øges til 90, så kører folk 100 kilometer i timen og øger risikoen for ulykker. For rigtigt mange kører allerede omkring 100 kilometer i timen på denne og lignende, strækninger. Nogle lidt under, andre desværre langt over 100.

Vi skal naturligvis altid tilpasse farten efter forholdene, og vi skal være mere opmærksomme i trafikken. Langt de fleste, måske 98 procent, af ulykkerne sker på grund af uopmærksomhed fra bilisternes side. Og præcis dette punkt er den største risiko-faktor på vejene.