Ikast-firma får aftale med Bamse og Kylling

Ikast Etiket har indgået samarbejde med Danmarks Radio, som giver ret til at benytte populære børnefigurer på virksomhedens produkter

4. januar 2018, 05.25

Det er tøjmærker som disse med både Bamse og Kylling og Kaj og Andrea, som Ikast Etiket har sikret sig retten til at sælge. Foto: PR-foto

Etiketter Bamse og Kylling samt Kaj og Andrea skal være med til at øge salget hos Ikast Etiket.

Nichevirksomheden, som blandt andet producerer strygemærker og klistermærker med navn til opmærkning af tøj og legetøj, har indgået en licensaftale med DR. Aftalen betyder, at Ikast Etiket fremover må bruge DR's figurer på sine mærker.

Hos Ikast-virksomheden er indehaver Ulrik Lauritsen meget glad for samarbejdet med DR, som han glæder sig over nu er en realitet.

- Vi ved af erfaring, at behovet for at opmærke tøj og ting især er stort hos de mindre børn, og vi vil derfor gerne tilbyde forældrene at kunne sætte de figurer på mærkerne, som er favoritter blandt børnene. Samtidig er figurerne fra både Bamses Billedbog og Kaj og Andrea figurer af høj kvalitet, som passer godt ind i vores produktsortiment, udtaler direktøren i en pressemeddelelse.

Få Kaj som pirat

Ikast Etiket har indtil nu selv designet de figurerer, der er på mærkerne, og det er første gang, at man går ind i et eksternt samarbejde.

DR-figurerne kommer i mange forskellige udgaver, og når man som kunde laver et personligt mærke, kan man eksempelvis vælge Kaj som enten superhelt, konge, pirat eller fodboldspiller.

Ikast Etiket oplever, at mærkerne ofte bliver bestilt med både navn og telefonnummer, så glemt tøj har størst mulig sandsynlighed for at komme hjem igen.

Ros fra psykolog

Håbet er, at den nye kollektion også kan hjælpe børnene i deres hverdag i institution. I pressemeddelelsen udtaler børnepsykolog Margrethe Brun Hansen, at genkendeligheden ved et mærke i tøjet er med til at øge børnenes selvstændighed, da det kan hjælpe dem til at finde deres egne ting.

- Børn kan godt blive meget kede af det, hvis de ikke ved hvilken bluse, der er deres egen. Derfor er det vigtigt, at de kan identificere deres eget tøj. På den måde fremmer det deres følelse af selvstændighed - de får en følelse af at »jeg kan selv«, når de kan finde deres eget tøj og tage det på. Det giver en glæde over noget, som er en lille ting for voksne, men en stor ting, hvis man er et børnehavebarn, siger Margrethe Brun Hansen.

Læs i Herning Folkeblad torsdag og senere i dag på AOH+ et uddybende interview med direktør Ulrik Lauritsen, hvor han fortæller, hvordan aftalen med DR er kommet i stand.

Læs også
Der stilles høje krav for samarbejde med Bamse og Kylling