Herning-designer står bag »coronamaske: Kommer med klar opfordring til danskerne

Kim Felecia iførte sig maske under modemesse, og nu har hun designet en apokalyptisk maske

10. april 2020, 12.03

Masken er skabt på baggrund af udelukkende genanvendte perler fra gamle perlekæder og smykker, hvor de sorte træperler stammer fra gamle afrikanske halskæder. Foto: PR-foto

MODE Flere designere og modehuse rundt i verden har designet forskellige coronamasker som et tidsbillede på den helt usædvanlige situation, vi står i.

Som en af de første danske modeskabere har Kim Felecia designet, hvad hun beskriver som en apokalyptisk maske. Hun er uddannet designer fra uddannelsesstedet VIA Design i Herning og har siden etableret sit eget modebrand med navnet » The Slow Fashion Movement Denmark by Kim Felecia«.

På modemessen i København i august vakte hun opsigt, da hun som en protestaktion imod modebranchens overproduktion og miljøbelastning gik rundt på messen iført maske.

Indtil videre har hun fremstillet én apokalypisk maske, som er tiltænkt en udstilling. Masken er håndsyet med omkring 500 varierende perler. Kim Felecia skriver i en mail til Herning Folkeblad, at masken er hendes nye kunstneriske manifest om den jord, vi efterlader vores kommende generationer.

- De artificielle perler symboliserer det hastige højteknologiske masseproducerede samfund og al den forurening og spild, det efterlader og belaster vores klode med. Hvor de naturlige perler naturligvis symbolisere vores rødder, den jord vi kommer fra og den natur vi ikke kan leve foruden, beskriver hun.

Kommer med klar opfordring

Den unge designer frygter, at den bæredygtige dagsorden indenfor modeindustrien vil blive nedprioriteret af de store koncerner på grund af deres fokus på profit frem for grøn omstilling.

Kim Felecia kommer med en klar opfordring til de danske forbrugere om at tænke mere miljøbevidst.

- Hvis de danske modehuse kun er i stand til at bidrage med tomme grønne løfter, og politikerne ikke tør løbe en risiko for vores fremtids skyld - så må de danske indbyggere og forbrugere tage hinanden i hånden og sammen løfte den fremtid, som ønskes. Vi skal efterspørge bæredygtige og ansvarligt producerede produkter i langt højere grad end hidtil. Samtidig skal vi boykotte de brands og produkter som ikke gør det godt nok, udtaler Kim Felecia.