Lokale unge har været corona-ministre

Forskere og unge diskuterer i dag mental sundhed under nedlukningen i Herning

30. juni 2020, 14.50

Corona-nedlukningen satte mange tanker i gang hos de unge. Dem skal man nu diskutere med forskere på Herning Gymnasium i dag. Foto: Henrik Ole Jensen

CORONA-MØDE En gruppe forskere og 200 unge mødes i dag på Herning Gymnasium. Forskerne har brugt et nyt corona-spil til at gå i dialog med unge om deres mentale sundhed under nedlukningen.

I spillet skal man være »corona-minister« og tage beslutninger i forbindelse med et corona-udbrud, som kan få store konsekvenser for befolkningens mentale sundhed, økonomi og borgerrettigheder.

Spillet har sat tankerne i gang hos flere af deltagerne: »For mig har det været den sociale adskillelse - og ikke at kunne se mine venner. Mentalt er det virkeligt hårdt, og du kan ikke udtrykke de samme følelser, som du normalt gør.«, lød en kommentar. En anden skrev: »Jeg føler mig magtesløs - det at skulle vente på at politikerne skal beslutte, hvad du må og ikke må«.

De unge skal arbejde videre

Spillet indgår som en del af et forskningsprojekt, hvor unge sammen med forskere og designere skal udvikle nye former for formidling om mental sundhed, data og teknologibrug. De unge skal selv være med til at fortolke og arbejde videre med deres besvarelser ved et fagligt og akademisk program på Herning Gymnasium i dag. Cirka 200 gymnasie- og HF-elever fra Region Midtjylland vil sætte sig ned med forskerne for at diskutere forskellige udfordringer i forbindelse med corona-krisen og udvikle bud på råd og løsninger, der kan hjælpe andre unge. Samtidigt inviterer forskerne de unge med i en videreudvikling af corona-spillet hen over efteråret 2020.

- Spillet illustrerer, hvor svært det er at håndtere en pandemi, og hvordan forskellige computermodeller kan få indflydelse på de politiske beslutninger. Vi vil gerne inddrage de unge i en dialog om, hvad der havde betydning for deres mentale sundhed under corona-nedlukningen, og hvad der er vigtigt at inkludere i de computermodeller, som politikere i fremtiden skal tage deres beslutninger på baggrund af, siger Jacob Sherson, professor MSO og leder af ScienceAtHome, Aarhus Universitet, i en pressemeddelelse.

Unges refleksioner

Første version af corona-spillet har været afprøvet af 150 gymnasieelever ved et virtuelt seminar arrangeret af Akademiet for Talentfulde Unge i Region Midtjylland i starten af maj. Forskerne Jacob Sherson og Arthur Hjorth fra ScienceAtHome-centret bad i den forbindelse også de unge reflektere over, hvilke ændringer de havde oplevet under corona-krisen. Af udfordringer pegede de blandt andet på savnet af at være fysisk sammen med deres venner, manglende struktur på hverdagen, den virtuelle undervisning, manglende motivation og negative følelser. Samtidigt fremhævede de mere tid med familien og til at tænke over, hvad der er vigtigt i deres liv.