Hvad kan vi lære af corona-krisen?

Kommunen spørger ansatte og samarbejdspartnere om deres erfaringer under corona-krisen. 2000 borgere bliver også spurgt

7. juli 2020, 10.03

Corona-krisens erfaringer skal indhentes. Foto: PR-foto

RINGKØBING-SKJERN Skolerne og daginstitutionerne i Ringkøbing-Skjern Kommune har under corona-krisen fået en masse erfaringer med fjernundervisning, trivsel og meget mere. 400 eksempler på erfaringer er det blevet til, som Folkebladet tidligere har beskrevet.

Men også andre dele af kommunen kan lære af corona-krisen.

»Plejer« blev sat totalt ud af spillet i Ringkøbing-Skjern Kommune. Akkurat som i størstedelen af den øvrige verden, da coronavirussen gjorde sit indtog.

Kommunen har også spurgt borgere, ansatte og samarbejdspartnere, hvilke erfaringer der er kommet ud af krisen indtil videre.

Stejl læringskurve

Da det offentlige Danmark lukkede ned med undtagelse af de mest kritiske dele, blev det ifølge en pressemeddelelse begyndelsen på en stejl læringskurve. Det gælder for ansatte, ledere og borgere i kommunen.

Dels skulle kriseberedskabsplaner bestå deres test. Dels skulle ansatte i den nære omsorg omstille deres arbejdsdag efter sundhedsfaglige retningslinjer.

Samtidig skulle kontoransatte med ét slag kommunikere på distancen med kolleger og samarbejdspartnere på hvert sit hjemmekontor.

- Corona-krisen har gjort det tydeligt, at vi kan gribe tingene an på mange måder. Der er en talemåde, der siger, at man aldrig skal lade en god krise gå til spilde, siger kommunaldirektør Jens Peter Hegelund Jensen i pressemeddelelsen og fortsætter:

- Vi ville selvfølgelig meget hellere have undværet nedlukningen og årsagen til den. Men så meget desto vigtigere er det også at samle op på vores erfaringer og bruge dem til at ruste os til fremtidige kriser og til at justere vores daglige praksis ind efter vores nye erkendelser.

- Derfor er der nu en evalueringsproces i gang, som kommer hele vejen rundt om en række temaer som it-sikkerhed, arbejdsmiljø, kommunikation til interne og eksterne modtagere, og hvordan rammerne for det politiske arbejde har fungeret.

Spørgeskema til borgerpanel

Også borgerne spørges. I den forgangne uge er der tikket mails med spørgeskemaer ind til de cirka 2000 borgere, der er med i kommunens borgerpanel.

- Vi har brug for at høre borgerpanelets mening om, hvordan de har oplevet kommunens håndtering af corona-krisen, forklarer Jens Peter Hegelund Jensen.