Stort portræt af Peter Lodahl: Opera tilhører folket

Operaen skal tilbage til folket - ud, hvor mennesker lever og mødes. Også i Herning. Det er missionen for den internationale anerkendte tenor Peter Lodahl, der er kunstnerisk konsulent på den første udgave af nyskabelsen Herning Opera Festival - i operastjernens hjemby

6. juni 2019, 19.49

Opera: En arbejdsgruppe vil have mere opera til byen.... Sangskolen, Herning

HERNING Der findes en god lokal anekdote, hvor en ung Peter Lodahl træder ind i Herning Kirke. Direkte fra træning i Herning Fremad og stadig iført fodboldstøvler. Her aflægger han en sangprøve så overbevisende, at han uden forlænget spilletid bliver optaget i Herning Kirkes Drengekor. Egentligt var Peter bare var med, fordi hans lillebror skulle til prøven - og med sine 12 år var han endda tæt på at være for gammel til optagelse i drengekoret.

Men Peter Lodahl havde ikke fodboldstøvler på under sin optagelsesprøve. Ellers holder historien vand. Og i virkeligheden er den faktisk kun blevet bedre. For den fodboldglade herningdrengs impulsive optagelsesprøve til byens berømte drengekor sparkede gang i det, der siden har udviklet sig til en både international og imponerende operakarriere.

- Jeg læste engang en amerikansk skuespiller citeret for, at hvis man er så heldig at tage elevatoren op, så skal man altid huske at sende den ned igen, siger Peter Lodahl.

Herning først

En sætning der rummer vigtig symbolik for den 45-årige operastjerne. Derfor er det ikke tilfældigt, at hans fødeby bliver det første sted udenfor København, som får en satellit-event af Copenhagen Opera Festival, som Peter Lodahl siden 2016 som direktør for har været med at gøre til en gedigen dansk succes. Den sidste weekend i august venter dermed flere store operaoplevelser rundt om i Herning - blandt meget andet på Torvet og ved Fuglsang Sø.

- Opera har udviklet sig til at have et ry for at være elitær i sin udøvelse og at være en kunstart for de få og for de belæste. Det har altid ærgret mig. For opera tilhører folket. Nu skal den kræves tilbage. Derfor er det vigtigt at sørge for, at formidlingen ikke bliver elitær. Gøre opera tilgængeligt, så folk stifter bekendtskab med kulturformen. Helt betingelsesløst. Med en festival, operasang, musik og optræden udenfor de traditionelle rammer, kan folk koncentrere sig om at lytte og opleve uden at skulle købe billet, klæde sig pænt på, sørge for transport, frem og tilbage. Bare være til stede, siger Peter Lodahl - med det intense blik, som præcist sætter tonen for, hvor meget han brænder for sit fag.

Tilfældighedernes spil

Passionen og det musiske talent er ikke næret og plejet under opvæksten på Irisvej i Herning. Her havde familien ganske vist et klaver, arvet fra mormoren. Hans første passion var fodbold - i Herning KFUM og siden Herning Fremad. Men så var det, tilfældigvis, at hans lillebror, der havde venner i drengekoret, gik til optagelsesprøven. Og Peter Lodahl også gav det et vellykket skud.

I fire år sang han med under vingerne af korets leder Mads Bille:

- Han var en enestående korleder. Med god og kærlig hånd gav han os indsigt i klassiske komponister og gav os i det hele taget klassisk dannelse.

På den måde blev Herning Kirkes Drengekor et vigtigt fundament for Peter Lodahl, der efter fire år gik ud af koret, da han begyndte på Herning Gymnasium.

- Jeg ville gerne noget helt andet end drengekor. Jeg spillede trompet, og kastede mig ud i nye genrer som soul, rock og salsa. Vi lavede et band på gymnasiet, der hed Jørn & Okay, husker han.

At gå den musiske vej stod ingen steder i hans partitur. I stedet summede han på erhvervsjura. Indtil han i 3. g skulle til eksamen i musik.

- Jeg havde spillet meget trompet og havde styr på musikteori. Men jeg havde ikke brugt meget tid på solosang.

Da Peter Lodahl gik ind for at få sin karakter, blev han mødt af et 13-tal og dynget til af ros fra både sin lærer og censor. For netop sin solosang:

- Censor opfordrede mig til at gå videre med sang.

Den udfordring greb han.

- På den måde er livet jo tilfældigheder. Jeg havde ikke selv tænkt i de baner, hvis musik ikke var blevet udtrukket som eksamensfag i min klasse.

Efter Musikkonservatoriet i Aarhus og Operaskolen i København rejste Peter Lodahl som nyuddannet sanger til operaen i Kiel i Tyskland. For på at synge hovedpartier i et mindre operahus i stedet for mindre roller på et stort operahus som eksempelvis Operaen i København. Her traf han sin kommende hustru, den tyske skuespiller Katrin Weisser, der - tilfældigvis - gæstespillede i Kiel.

Fra Kiel gik rejsen videre til Komische Oper i Berlin, inden den danske operachef Kasper Holten i 2009 hentede Lodahl hjem til Danmark som solist på Operaen i København.

Nærværende stjerne

Det er også her, i de klassiske af alle danske operarammer, Operahuset i København, Peter Lodahl i dag tager imod for at tale om operaprojektet hjemme Herning. På Holmen i direkte linje overfor Amalienborg og Marmorkirken, som på en skyfri dag blinker stolt tilbage over vandspejlet i Københavns havn. Hvor han for tiden spiller hovedpartiet som Kong Erik i Det Kgl. Teaters opsætning af den danske opera Drot & Marsk. Operaen handler om kongemordet i Finderup Lade i Midtjylland.

- At opføre en opera, synge fra scenen i tre timer, det er lige som at løbe et maraton, afslører han.

Det gør han og de øvrige medvirkende to gange om ugen frem til juni. Så godt at både forestillingen og Peter Lodahl har høstet masser af roser og positive anmeldelser.

Her midt i storslåede operaomgivelser synes netop tilgængelighed at være del personligheden hos stjernen med de midtjyske rødder. På vejen rundt i huset docerer Peter Lodahl helt naturligt sin opmærksomhed ligeligt med glad og nærværende hilsner til enhver kollega - fra scenemedarbejderne, instruktøren, udenlandske kolleger, orkestermedlemmer og til receptionisten ved bagindgangen.

Opera til nyt publikum

At gøre opera tilgængeligt var også udgangspunktet, da Peter Lodahl i 2016 takkede ja til at blive direktør for Copenhagen Opera Festival. Efter otte år som fastansat operasolist på Det Kgl. Teater besluttede han at tage sin egen chance. Han takkede ja til posten som direktør for den danske operafestival og til samtidig selv at kunne vælge til og fra i danske og internationale kvalitetsproduktioner. Med København som base for familien, som i dag også rummer døtrene Milla og Malena.

- Det var en stor beslutning at sige et fantastisk job på Det Kgl. Teater op. Men jeg havde allerede optrådt i mange store forestillinger, og skulle jeg udfordre mig selv, var det et sundt skridt. Og så håbede jeg selvfølgelig også, at Det Kongelige stadig havde lyst til at bruge mig.

Den forhåbning blev hurtigt indfriet. På linje med operascener i Europa og i resten af verden, hvor den danske tenor har optrådt gennem årene.

Samtidig har Peter Lodahls store netværk i operaverden været en vigtig faktor i at udvikle Copenhagen Opera Festival. Festivalen har i dag et budget på 17 mio. kr., hvoraf de 85 pct. er finansieret af private donorer og fonde. I fjor nåede festivalen ud til i alt 45.000 tilskuere rundt om i København.

- Vi arbejder blandt andet med at finde ud til helt nyt publikum. Derfor skabte vi en gratis event i Kødbyen med blandt andre Det Kgl. Kapel, hvor vi samlede 5.000 tilskuere. Det er fedt at opleve mennesker, der aldrig har lyttet til opera før, lukke op for den verden i en tryg ramme.

Spændende Herning-rammer for Opera

I sommer fik Peter Lodahl også tid til en tur til Skagen. Her mødte han en anden herningenser, tidligere borgmester og minister Helge Sander. De vendte blandt andet muligheden for, at konceptet bag Copenhagen Opera Festival kunne bredes ud til andre byer. Og hvorfor ikke Herning? Helge Sander bad om lov til at gribe den bold, og et sommerstrejf af en tanke var orkestreret i gang.

- Det gik imponerende stærkt. Hurtigt var der nedsat en arbejdsgruppe, som allerede i løbet af efteråret fik de første og vigtige tilkendegivelser om støtte til projektet i hus, og har arbejdet både effektivt, konstruktivt og kreativt med oplægget til festivalen, fortæller Peter Lodahl.

Med direktøren fra København som konsulent på projektet i sin hjemby.

- Arbejdsgruppen bag har fundet mange spændende steder i Herning som ny ramme for operaoplevelser. I det hele taget glæder jeg mig over, at endnu flere danskere får muligheden for at opleve opera. Og så i Herning. Lige her vil jeg altid gerne bidrage til at give noget tilbage. Blandt andet skal jeg selv synge en aften under festivalen, siger Peter Lodahl - og tenorens optræden kommer ikke til at tynge festivalens budgetter: Fordi man skal huske det med elevatoren.