Lokale Skolebørn skal

Fremtidens opfindere viser løsninger på klimaudfordringer i Ringkøbing-Skjern

Udgivet:26. januar 2022, 12.23

Læsetid:4 minutter

Værterne Sara Kande, Sofie Waltersdorf Smed og Mikkel Skau Tolstrup står klar til sammen at styre slagets gang til alle skolerne fra et studie i Videnskabernes Hus. Foto: PR-foto

RINGKØBING-SKJERN 21.200 skoleelever i hele landet skal dyste om de bedste opfindelser, og i dag, onsdag, er det i Ringkøbing-Skjern, det sker, når Naturfagsmaraton - landets største naturfagskonkurrence - indtager kommunen.

600 elever fra 5.- og 6.-klasser på 11 skoler konkurrerer om de mest kreative løsninger på alt fra tøjspild, apps og vindbiler til klimavenlige huse og broer. Det fortæller Naturvidenskabernes Hus i en pressemeddelelse.

I Ringkøbing-Skjern Kommune er der konkurrencedag på Alkjær Skolen, Amagerskolen, Fjelstervang Skole, Hee Skole, Hvide Sande Skole, Nr. Vium-Troldhede Skole, Rækker Mølle Skole, Ringkøbing Skole, Skjern Kristne Friskole, Stauning Skole og Vorgod-Barde Skole.

Naturfagsmaraton er kendt for at fylde haller i hele landet med tusindvis af skoleelever fra januar til maj, når der kæmpes om at vinde trofæet. Og selvom man på grund af covid-19 må vente lidt på at mødes fysisk i hallerne, vil omdrejningspunktet stadig være fællesskab, sammenhold og begejstringen ved at arbejde som opfinder, udvikler og ingeniør.

Årets værter er Sara Kande, Sofie Waltersdorf Smed og Mikkel Skau Tolstrup, og de vil nemlig sende direkte fra studiet i Naturvidenskabernes Hus og ud til skolerne, hvor de guider elever og lærere gennem dagen på tryg, festlig og forsvarlig vis.

- Takket være en allerede velafprøvet version af Naturfagsmaraton online og en god portion omstillingsparathed lykkes det at afvikle samtlige konkurrencedage i hele landet. Jeg er stolt af, at det kan lade sig gøre på en ansvarlig måde, hvor vi passer på hinanden og stadig giver børnene en god oplevelse med naturvidenskab og teknologi, siger Helle Kann, udviklingschef og projektleder for Naturfagsmaraton.

Samtlige 64 konkurrencedage for de 848 klasser med 21.200 elever bliver altså gennemført. De første konkurrencedage i januar og starten af februar bliver afviklet virtuelt, hvorefter håbet er at overgå til konkurrencer i haller rundt om i landet, så snart det er muligt.

Virtuelt koncept

Sidste år var elever landet over hjemsendt på grund af covid-19, så Naturvidenskabernes Hus er velkendt med de udfordringer, det førte med sig.

Det var nødvendigt med kort varsel at se nye muligheder i begrænsningerne og omstille sig til en helt anden måde at gennemføre naturfagskonkurrencen på. Det nødvendige udstyr blev indkøbt, og den øverste etage i Naturvidenskabernes Hus blev på kort tid forvandlet til et professionelt studie med liveudsendelse direkte til eleverne derhjemme.

Denne gang må eleverne gerne være på skolerne, og værterne Sara Kande, Sofie Waltersdorf Smed og Mikkel Skau Tolstrup står klar til sammen at styre slagets gang.

- Vi vil skabe feststemning og fokus på fællesskabet mellem klasserne, som er supervigtigt. Eleverne skal have en god dag, hvor de oplever at være en del af Naturfagsmaraton-universet, og også stadig får mulighed for både at se og vise hinanden de kreative løsninger på de opgaver, de har arbejdet med, siger Mikkel Skau Tolstrup

Det vil nemlig være muligt for eleverne at sende og dele billeder og videoer, som vil blive vist direkte i udsendelsen. På den måde kan eleverne stadig både se, interagere med og blive inspireret af hinandens løsninger. Og der vil selvfølgelig også blive kåret en vinder, der får tilsendt det eftertragtede trofæ.

Brobyggere

Alle opgaver tager udgangspunkt i den fiktive by, Grønby, der i år blandt andet har brug for en ny bro, der skal gå hen over en trafikeret vej, så cyklister og fodgængere kan komme sikkert over på den anden side.

Eleverne skal prøve at arbejde som rigtige ingeniører, når de selv skal bygge en bro, men i stedet for at arbejde med beton eller træ skal de undersøge, hvordan de kan gøre broen stærk, selvom den er bygget af pap. Opgaven er udviklet i samarbejde med Cowi.

-Vi ønsker at vække elevernes fascination for byggeri og anlæg, så de får lyst til at uddanne sig inden for de tekniske fag og senere arbejde i vores branche. Eksempelvis som ingeniør, for vi har i stigende grad brug for fremtidens STEM-talenter (STEM betyder science, technology, engineering mathematics, red.). Med Naturfagsmaraton får eleverne her en god og praktisk indføring i, hvilke overvejelser der ligger bag, og hvad det kræver at bygge en bro, siger Jasper Kyndi, direktør for Cowi i region Midtjylland og markedsdirektør for Cowi i Danmark.

Virkeligheden som afsæt

Naturvidenskabernes Hus samarbejder aktivt med virksomheder og brancher om at skabe frugtbare forbindelser mellem skolernes fag og virksomheders praksis.

Et centralt element i Naturfagsmaraton er netop at sikre, at eleverne arbejder med løsninger på reelle udfordringer, og ved at de skal udvikle opgaver i fællesskab med virksomhederne, skaber det også opmærksomhed omkring de mange spændende job- og karrieremuligheder.

-Vi håber at inspirere børn og unge, når de møder naturvidenskaben på en anden måde og får mulighed for at arbejde innovativt og eksperimenterende med problemstillinger, de måske endda kan genkende fra hverdagen, siger Maiken Lykke Lolck, direktør i Naturvidenskabernes Hus.

- Når de oplever, at de kan skabe nye løsninger, der gør en forskel, bliver det måske en vigtig erfaring, som også er med dem, når de senere skal vælge uddannelse og vej i voksenlivet, fortsætter hun.

En anden opgave er udviklet i samarbejde med Demant, der blandt andet er kendt for sine høreapparater. Her skal børnene reflektere over helt andre problemstillinger, når de blandt andet skal måle støjniveauer og bygge et lydtæt rum af særlige materialer.

Om Naturfagsmaraton

Det er 18. år i træk, Naturfagsmaraton afholdes.

I år er over 21.200 elever fra 52 kommuner tilmeldt - fordelt på 848 5.- og 6.-klasser.

Der er 64 konkurrencedage, hvoraf en er online (foruden de første konkurrencedage, der på grund af covid-19 også afholdes online).

Konkurrencedagene afvikles fra januar til maj og er afslutningen på undervisningsforløbet.

Naturfagsmaraton er støttet af Novo Nordisk Fonden, Villum Fonden, Undervisningsministeriet og Grundfos.