FCM ville have 10.000 tilskuere på stadion - også til de bløde kampe

Tilskuerne på MCH Arena skal have en mere aktiv rolle, og der skal 10.000 tilskuere på stadion hver gang

4. juni 2021, 16.05

Support- og marketingdirektør Preben Rokkjær skal sørge for, at der er i fremtiden altid er 10.000 tilskuere på MCH Arena, når »ulvene« spiller. Foto: Tom Laursen

FODBOLD 10.000 tilskuere på MCH Arena til alle FC Midtjyllands hjemmekampe. Det er én af de tre hjørnesten i den ambitiøse 2025-vision, som FCM præsenterede fredag. Det er marketing- og supportdirektør Preben Rokkjær, der står i spidsen for den ambition.

- Andre klubber er begunstigede af, at de inden for ganske få kilometer fra stadion kan hente flere tusinde fans. Det kan vi ikke. Vi har brug for opbakning fra hele vores region, hvis vi skal opfylde det mål. Og derfor gentænker vi hele stadionoplevelsen, forklarer Preben Rokkjær.

Et af midlerne til at gøre det mere attraktivt at indløse billet er en ny og ambitiøs fanzone, som Herning Folkeblad også tidligere har skrevet om.

- Vi har arbejdet med det et stykke tid, og vores planer bliver hele tiden mere konkrete. Vi har lavet store undersøgelser i vores målgruppe, så vi er blevet klogere på, hvad der skal til for at trække folk på stadion, siger Preben Rokkjær.

Inspiration fra festivaler

Fanzonen, der skal anlægges bag stemningstribunen ned mod Kaj Zartows Vej, bliver overdækket og skal rumme en lang række aktiviteter før og efter kampene.

- Fanzonen som sådan er ikke vigtig i sig selv. Missionen er at få 10.000 tilskuere ind på stadion, og her er fanzonen et middel til det. Vi har blandt andet ladet os inspirere af festivalverdenen, hvor man er rigtigt dygtige til at aktivere sine gæster og integrere dem i oplevelsen, siger Preben Rokkjær.

Blandt dem, der er kommet med input til aktiviteter, er FC Midtjyllands klubsamarbejde. En oplagt partner, for det er jo netop ude fra samarbejdsklubberne, at en stor del af publikum skal findes. Også fanklubben Black Wolves har været en vigtig inspirationskilde, og så har endelig også skolen Guldminen i Ikast budt ind.

Aktiviteterne i fanzonen skal både før og efter kampene være med til at »retfærdiggøre«, at tilskuerne kommer langvejs fra.

- Det er langt at køre fra Thy og Mors i det ene hjørne eller fra Fredericia i det modsatte hjørne af regionen. Der viser vores undersøgelser, at folk efterspørger mere end »bare« at se fodbold. Men hvis vi kan give dem det, så er folk også parate til at bruge den nødvendige tid på det, forklarer Preben Rokkjær.

I fanzonen vil der foruden aktiviteter af forskellig slags naturligvis kunne bydes på mad og drikke, som en række partnere skal levere.

Fans skal aktiveres

Inde på stadion er det også meningen, at tilskuerne i langt højere grad end i dag skal være aktive og ikke »bare« sidde og se fodbold.

I mange år har tilskuerne været med til at råbe spillernes navne, men nu kommer der altså mere af den slags.

- Det er også noget af det, der skal gøre det mere attraktivt også at møde op til de lidt mere »bløde« kampe. At tilskuerne føler sig som en aktiv del af begivenhederne og på den måde er med til at sikre point til FCM, forklarer direktøren.

Med blot omkring 20 kampdage på en sæson kommer den nye fanzone alt andet lige til at stå ubenyttet hen en stor del af tiden.

- Men her har vi haft en god dialog med både MCH og Herning Kommune, så vi forhåbentlig kan finde anvendelse, også når der ikke er fodbold. Derfor skal den udformes fleksibelt, så man kan tænke en lang række forskellige aktiviteter ind herude, siger Preben Rokkjær.

Vision 2025

FC Midtjylland præsenterede fredag eftermiddag sin »Vision 2025«

Tre målsætninger:

Top-50 i Europa: FC Midtjylland vil inden 2025 erobre en plads blandt de 50 bedste hold på UEFA’s femårs-rangliste. Aktuelt er FCM nummer 113. Det skal ske ved at løfte spillerbudget gradvist i de kommende år, men også ved at sikre bedre træningsforhold og forbedre talentudviklingen via idrætsfriskolen Guldminen og skolens nye forhold

10.000 tilskuere: FC Midtjylland vil med afsæt i en ny ekstraordinær, overdækket fanzone være mere attraktiv for tilskuere - både børnefamilier, unge og ældre

100 millioner kroner i kommercielle indtægter: MCH Arena bliver udbygget, så den får plads til langt flere spisende sponsorer i mere attraktive rammer. Det skal gøre det muligt at løfte klubbens kommercielle indtægter fra det nuværende niveau på omkring 55 millioner kroner til 100 millioner i 2025

Indlæser debat...