Fra Lokal Avisen: Når skaden er sket er hjælpen hurtig

Dansk Industri og Skadeservice Vest har travlt. Over 2000 gange om året rykker de ansatte ud til skader, og de kan klare hele oprydningsopgaven

23. februar 2021, 12.15

Torben Lind (til højre) var ansat i ISS, indtil han og to kolleger røg i uklar med mastodonten i 2005. Så gik de ud og etablerede deres eget skadeservice, som nu er landsdækkende. Kim Bak Kristensen er direktør for Dansk Industri og Skadeservice Vest, som Torben Lind ejer. Foto: Henrik Lind Jørgensen

HODSAGER Vaskemaskinerne står på rad og række. På tørrestativer hænger sengetøj.

I hallen ved siden af er der special-rensemidler på hylderne, og her er affugtere og varmeblæsere klar til udrykning.

Direktør Kim Bak Kristensens telefon ringer. Han kigger på den og undskylder, at det opkald kan han ikke lade vente. Telefonen ringer ofte hos Dansk Industri og Skadeservice Vest med adresse i Hodsager, og tit er det i kamp med tiden, når de ansatte rykker ud til en vandskade eller en brand.

- Hos de forsikringsselskaber, vi samarbejder med, går akutnummeret til os. Det er her, telefonen ringer, når skaden er sket, siger Kim Bak Kristensen, som har været direktør siden 2014. Han forklarer, at virksomheden kan klare alt i forbindelse med en brand. Naturligvis efter aftale med det forsikringsselskab, der skal betale.

- Hvis folk er blevet husvilde i forbindelse med en brand, så sørger vi også for, at de får et sted at bo, siger Kim Bak Kristensen.

Renere efter end før

Firmaet råder også særlige maskiner og specielle teknikker, der kan fjerne alle spor.

- Når vi er færdige et sted, hvor der har været brand eller en anden skade, så er der mere rent, når vi forlader stedet, end da vi kom, lover Kim Bak Kristensen, som tilføjer, at Dansk Industri og Skadeservice Vest ikke varetager almindelige rengøringsopgaver.

- Vi er alt for grundige til det. Det er de særlige opgaver, vi har med at gøre, siger direktøren.

Det betyder dog ikke, at folkene ikke kommer ud på virksomheder i drift, hvor der hverken har været bål eller brand.

- Vi har specialiseret os i at kunne rengøre på steder, hvor det er svært at komme til. Det kan være i en høj silo eller i et ventilationsanlæg, siger direktøren, som tilføjer, at det er et forretningsområde, der vokser meget.

- Væksten har været 60-70 procent de seneste par år, siger Kim Bak Kristensen.

Da virksomheden flyttede fra Herning til Hodsager for 12 år siden, var der seks ansatte. Nu er der ni gange så mange.

Håndværkere

Hodsager-virksomheden har også fået sin egen tømrerafdeling. Der er ikke noget i vejen for, at den kan løse helt almindelige opgaver, men indtil videre bliver folkene i den sektion primært brugt på skadesteder.

- Når et loft, et gulv eller et køkken skal skiftes ud i forbindelse med en skade, så kan vi også stå for den del af opgaven. På den måde skal folk og forsikringsselskaber kun være i kontakt med os, inden det hele er klaret, siger direktøren.

Det sker også, at opgaverne vokser.

- Vi var ude til en herregård i forbindelse med en vandskade, og der er vi faktisk blevet hustømrere og er også i gang med en renovering, siger Torben Lind.

Skadechef Carsten Bæk Pedersen tilføjer:

- Når vi er i gang med at ordne en skade, sker det også, at husejeren vil have klaret noget mere i samme omgang. Det kan vi også tage os af, siger Carsten Bæk Pedersen, som er skadechef i firmaet.

Hjælpen er her

Det, der er hverdag for virksomhedens ansatte, er voldsomme episoder for dem, der ser deres hjem gå til.

- Vi beroliger folk ved at fortælle, at nu er vi der for at hjælpe dem. Vi signalerer, at vi har styr på det. Desuden handler det om at fortælle folk, hvad det er, vi gør lige nu, og hvad vi kommer til at gøre de kommende dage. Hvis det er, har vi også mulighed for at rekvirere krisehjælp til dem, fortæller Carsten Bæk Pedersen.

Torben Lind har prøvet at være ude til en gårdbrand, hvor brandvæsenet sagde, at det var umuligt at standse branden. Den var begyndt i én længe, og den ville tage alle fire. Stuehuset til sidst.

- Vi arbejdede med at få reddet alt ud af værdi, men midt på gårdspladsen stod konen, der har boet det sted hele sit liv. Der var ingen, der havde tænkt på hende. I sådan en situation skal vi også have tid til at gå hen og snakke med hende, siger Torben Lind.

Holdningen tæller

Det, der kan blive rengjort på skadestedet, bliver ikke flyttet, og ellers er det på værkstedet i Hodsager, arbejdet foregår. På de 3600 kvadratmeter er der også plads til opmagasinering.

Torben Lind ser ikke så meget på folks baggrund eller eksamensbeviser, når de søger arbejde. Mange er håndværkere, men det er ikke et krav.

- Hvis de har den rette motivation og holdning, er jeg ligeglad med, hvad de har lavet før. Jeg kan ikke sende dem på en skole, hvor de kan lære det her, siger Torben Lind, som tilføjer, at man skal »kunne lette røven«.

- Arbejdet kræver, at man rykker ud klokken tre om natten, eller juleaften sidst på eftermiddagen. Så må lillemor blive efterladt med andestegen. Enten så bliver man i firmaet, eller også løber man skrigende væk efter syv dage, siger Torben Lind, som ved, han kan regne med sine folk.

- Hvis jeg står i lort til halsen, ved jeg, at jeg på en time har 15 kørehold klar. Det er folk, der kan lide tempoet, og det at komme ud i noget, de ikke ved, hvad er, siger Torben Lind.

Glæde ved at hjælpe

Foruden at arbejde med tøris eller lava-aske, når der skal gøres rent, har Dansk Industri og Skadeservice også flere håndværkstaksatorer i medarbejderstaben. De kan - på vegne af et forsikringsselskab - vurderer skader og indbo.

- Vi skal kunne forsvare vores beslutninger over for forsikringsselskabet. Vi skal jo ikke gøre løsøre rent for 50.000 kroner, hvis det kun er 30.000 kroner værd, siger Torben Lind.

Når Dansk Industri og Skadeservice kommer ud til en skade, ser de ikke den samme ødelæggelse, som andre måske fokuserer på.

- Vi ser en glæde ved at kunne hjælpe folk, siger han.

Service er service hele vejen fra brand- og sodskade til rent tøj. Skadechef Carsten Bæk Pedersen og hans folk sørger for, at alt bliver ordnet. Foto: Henrik Lind Jørgensen
Esben Gøtterup er en af de 54 ansatte i virksomheden. Han har titel af sanitør. For 12 år siden var der seks ansatte. Foto: Henrik Lind Jørgensen
Skadeservice

Dansk Industri og Skadeservice Vest blev etableret i Herning i 2005. Fire år senere rykkede virksomheden ind i en tidligere systue og møbelfabrik i Hodsager, hvor den har haft voldsomt vokseværk.

Der er 54 ansatte, og der er intet at sige til, hvis man ofte støder på en af firmabilerne: Dem er der 33 af. Med til virksomheden hører også en tømrer- og snedkerafdeling på otte mand.

Torben Lind er indehaver af Dansk Industri og Skadeservice Vest, som geografisk dækker det nordvestlige del af Jylland nord for linjen Randers-Ribe. Hodsager-virksomheden har en filial i Nr. Sundby og folk spredt ud i området. Hele området kan nås på en time.

I koncernen er der søstervirksomheder i Sydvestjylland og på Fyn, som er ejet af personer, Torben Lind kender fra sin tid i ISS. Desuden har trekløveret ejerandel i en sjællandsk afdeling sammen med en fjerde person.

Virksomhedens opgaver fordeler sig på 50 procent forsikringsopgaver med at rydde op og gøre rent efter brand- eller vandskader, der er 20 procent tømreropgaver, mens specielle rengøringsopgaver inden for industrien udgør 30 procent. Det er en område i stærk vækst.