Øde gader og tomme butikker: Nethandel - nej tak - butikshandel - ja tak

16. februar 2021, 15.54

Bruno Hansen. Foto: Flemming Hansen

SHOPPING Efter mange vandreture i den skønne natur i Herning Kommune valgte vi lørdag formiddag, at gåturen var en tur igennem hele gågade i Herning.

Det var trist. 90 procent af butikkerne var lukket. Der var tomt på torvet og få mennesker i gågaden klokken 11.00 lørdag formiddag. Der var mere end fem tomme butikker i gågaden med ypperste beliggenhed ...

Det har fået mig til »tasterne« med en opfordring.

Nethandel er nemt, smart og varer kan returneres ... Jeg indrømmer, at jeg har handlet på nettet, men savner »charmen« ved at møde et smilende og serviceminded personale i en fysisk butik.

I butikken er der tillige gode råd om de forskellige varer. Hvis jeg er heldig, er der små oplevelser i butikkerne med en smagsprøve eller lignende. Jeg savner at mødes med folk, jeg kender i butikkerne og i gågaden, hvor vi får den lille uforpligtende snak.

Covid-19 har lært mig, hvad der betyder noget. Det kan godt være, jeg er gammeldags, for jeg vil så gerne handle i den fysiske butik og opleve det venlige og serviceminded personale.

Det bliver aldrig mig, der køber tøj i Kvickly, Bilka eller på nettet. Det bliver aldrig mig, der køber sko, briller eller solbriller på nettet og så videre. Jeg vil gerne handle i den lokale tøjbutik, hos skobutikken, hos optikeren, hos bageren, hos slagteren, hos vinhandleren og hos den lokale cykelhandler.

Mit største politiske ønske er, at vi alle bakker op om den hårdt ramte detailhandel, når vi forhåbentligt snart genåbner. Jeg håber ligeledes, nogen har lyst til at være gammeldags sammen med mig.

I weekenden læste jeg en artikel fra Politiken under overskriften »Nethandel belaster klimaet. Store papkasser med sammenkrøllet pap og bobleplast beskytter jakker i tynde plastposer. Der er meget mere emballage og en del mere transport forbundet med nethandel end med handel i fysiske butikker. Nethandlen vokser, og det samme gør derfor klimabelastningen«.

Jeg forstår til fulde fordelen ved nethandel med, at det er nemt, smart og varer kan returneres, men der er ligeledes en afgørende faktor, der hedder tid.

Børnefamilierne med to gange fuldtidsjob og to-tre børn har mangel på tid, hvilket motiverer børnefamilier til nethandel. Der er ligeledes mange andre, der handler over nettet for at spare tid ...

Vi er rigtigt mange, som ønsker at være miljøbevidste. Ikke mindst mange unge børnefamilier er meget miljøbevidste.

Vi kan løse en del af miljøudfordringen ved at handle i de fysiske butikker. Hvordan vender vi trenden, at nethandel falder, og vi handler mere og mere i fysiske butikker. Jeg har fire forslag - nogle måske lidt vidtrækkende ideer, som kræver, at vi nytænker vores måde at leve og arbejde på:

Vi kan anvende fordelene i nethandel til nethandel i og med den lokale butik. Dermed er varerne klar, når vi kommer ned i butikken. Du kan gå direkte i prøverummet og prøve det, du har udvalgt, eller du kan betale og tage det med hjem mod fuld »returret«. Vi har lært i covid-19-perioden, at mange butikker er gået i gang med på nye attraktive salgsfremstød i form af modeshows med videre, hvor de præsenterer butikkens varer via videoseancer. Videoer fra de lokale butikker med de kendte ansatte i butikken er langt mere underholdende frem for kedelige nethandelsider.

Vi skal stille krav til producenter, at varer som tilbydes på nettet ligeledes skal findes i de fysiske butikker.

Og så de vidtgående: Arbejdsgiver kan støtte den lokale detailhandel ved at indgå en noget for noget-aftale med sine ansatte om at handle i fysiske butikker. Arbejdsgiver kan give ansatte en lang frokostpause eller tidligt fri - cirka to-tre timer hver 14. dag eller efter behov, som giver ansatte tid og mulighed for at handle i lokale butikker.

Hvorfor har vi alle samme arbejdstid på 37 timer, uanset om vi har forskellige behov i livsforløbet? Skal vi præmiere børnefamilier med små børn, at de er på nedsat tid for eksempel to timer pr. uge mod at arbejdstiden, mens man ikke er børnefamilie, øges fra 37 timer til 38 timer? En aftale med uændret løn. Det kunne godt være et tema til overenskomstforhandlinger.

Jeg håber, at covid-19 har lært os, at vi sætter pris på at handle i den lokale butik med det smilende og serviceminded personale, hvor vi får god rådgivning og små »oplevelser«.

Vi skal nytænke vores samfund - vi har det rigtigt godt i Danmark, men vi kan »fintune« den måde, vi lever og arbejder.

Læs også
På rundtur i »spøgelsesbyen«: Butikkerne i Herning har flyttet salget over på nettet
+Abonnement