Værdifulde smykker skaber australsk scenekunst

7. november 2019, 13.47

Susan Cohn inviterer publikum helt tæt på, når hun ved sit guldsmedebord skaber et smykke, samtidig med at hun fortæller en indvandringshistorie. Foto: Bo Madvig

TEAM Onsdag og torsdag i næste uge kan man komme helt tæt på den australske smykkekunstner Susan Cohn og hendes arbejde, når hun optræder på Team Teatret med »Meaninglessness«.

Kunstnerens arbejdsbord sættes op på teatret, og samtidig med at hun skaber et fint lille smykke, fortæller hun sin egen families historie, så vi følger dem fra Kina og til Australien for længe siden.

Indvandringsbaggrunden er betydende for, at kunstneren har stærke følelser, når det handler om immigrationslove.

Lovene er strenge i Australien, men da Susan Cohn hørte om den danske smykkelov, og at flygtninge kunne fratages dyre smykker, måtte hun reagere. Det blev til projektet »Meaninglessness«, hvis titel refererer til, at daværende integrationsminister Inger Støjberg forsikrede, at der kun ville blive taget smykker, der var betydningsløse.

Susan Cohn stiller spørgsmålstegn ved, hvad det er, der betyder noget: Hvilken historie har et smykke? Hvilke minder rummer den? Og hvordan opgør man en værdi, når det ikke kun er vægten i guld, det handler om?

Mens Susan Cohn taler på scenen, skaber hun et smykke. Det er en pin, der forestiller det fjerde blad i en firkløver, og det skal lede tankerne hen på forandring.

Susan Cohn har optrådt med de første udkast til Meaninglessness på Kulturmødet sidste år. Det er så blevet til en performance, som nu er på turné rundt til teatre i hele landet. Her har Team Teatret altså haft held til at komme med på listen.

Da publikum kommer helt tæt på, er der begrænset med plads til hver opførelse, men der er endnu enkelte ledige pladser de to dage.