Butiksudvidelse: Kafferisteriet sørger for lidt ekstra til kaffen

Nørre Snede Kafferisteri har indrettet kælderen under butikken med interiør og møbler - og så skal det være et eventrum til forskellige arrangementer

2. september 2021, 13.09

Kælderen under Nørre Snede Kafferisteri er blevet istandsat og nu indrettet med interiør og småmøbler, og så skal det fremover være et eventrum. Det er faktisk lige omkring spisebordet, der ses i forgrunden, og bænken, at der fremover skal være foredrag, smagninger og demoaftener. Foto: Henrik Ole Jensen

UGENS VISIT Det er et års tiden siden, at Nørre Snede Kafferisteri i Herning flyttede fra Bredgade til Skolegade for at få mere plads til det store produktsortiment. Nu er butiksarealet så blevet fordoblet. Det skete officielt i fredags, hvor Nørre Snede Kafferisteri invitererede til reception for »Downstairs«, som ligger i kælderen under kafferisteriet.

Udvidelsen skal ses i forlængelse af den succes, Nørre Snede Kafferisteri oplevede efter flytningen.

- Vi landede i kaos sidste år, da vi flyttede. Vi havde slet ikke set den succes komme, og vi er stadig meget overraskede og dybt taknemmlige. Mange spurgte efter gaveartikler, så vi fik lynhurtigt lidt interiør ind, og det blev revet væk, fortæller butikschef Annika Bohmann.

Simply Living er et af de brands, man kan opleve »Downstairs«. Nørre Snede Kafferisteri er eneforhandler af brandet - og det er netop det, der er tanken med kælderen. Her vil man vise det unikke og særlige, som andre af de lokale butikker ikke har. Foto: Henrik Ole Jensen

Hun har i et tidligere job samarbejdet med design- og livsstilsvirksomheden Bloomingville fra Ikast, så det var oplagt at kontakte firmaet for at få en aftale i stand om at få nogle af deres produkter ind i kafferisteriet.

- Det passede fint for dem, for de havde ingen forhandler i Herning, og så gik det helt crazy i december. Vi kunne jo holde åbent, selvom der var corona, da vi har fødevarer, så det lå lige til højrebenet at prøve. Det var mega vildt, fedt og sjovt, griner Annika Bohmann.

Efter den travle periode i december opstod så småt idéen om at udnytte den store interesse - og for alvor udvide sortimentet, og det har nu ført til, at kunderne kan træde nedenunder og opleve et væld af interiørprodukter og småmøbler i det nyistandsatte kælderlokale.

Det unikke og særlige

Bloomingvilles kollektion kan man fortsat opleve i sortimentet, men der er meget mere end det.

- Vi er ikke låst på Bloomingville - vi har også andre leverandører for at have lidt forskelligt. Det er vigtigt, at der er noget for en hver pengepung, siger Annika Bohmann.

Nogle af de brands, man finder, er Simply Living, der producerer miljøvenlige produkter, mens Eybye Design & Liv syr produkter til Downstairs, og så kan man lige nu også opleve produkter fra Wood by M, der laver møbler og andet ud af overskudstræ.

- Vi skal hele tiden udvikle os og koble nyt på, men vi skal ikke have alt det, de andre har - vi vil det lidt unikke og særlige. Det er visionen, siger Annika Bohmann.

Butikschef Annika Bohmann ser frem til at byde kunderne velkommen »Downstairs«, hvor de kan se det store udvalg af bolig-interiør og småmøbler, men også deltage i forskellige events som eksempelvis foredrag eller vinsmagninger. Foto: Henrik Ole Jensen

Kælderen er dog ikke blot tænkt som en interiørbutik - det skal også være et smage- og eventrum med eksempelvis foredrag, cocktailsmagninger og demoaftener. Håbet er, at man kan byde på et arrangement om måneden - det første finder sted i morgen torsdag, hvor der er cocktailaften på programmet.

- Vi kan være 25 til en smagning, så det bliver noget med at sidde i miljøet - det glæder vi os til, siger Annika Bohmann, der også tager imod private bookinger af lokalet, hvis man står og mangler et sted til et arrangement.

Whisky uden pudekig

Det er ikke kælderen, der er blevet indrettet på ny. Også stueetagen er der taget hånd om, så sortimentet nu er mere delt op i varegrupper. Den skarpe opdeling - især mellem Downstairs og butikken i stueetagen er meget bevidst.

- De, der bare skal hente kaffe og ingen interesse har for det andet, dem skal der også være plads til. Nogle mænd har jo ingen forventning om at skulle kigge på puder, når de skal købe en whisky. Så hvis man ingen interesse har, kan man bare blive i butikken, siger Annika Bohmann.

Hele hendes mission med Nørre Snede Kafferisteri er, at kunderne skal få sig en oplevelse uanset, hvad man er på jagt efter.

- Jeg tror, det er det, vi skal overleve på - de fysiske oplevelser, hvor alle sanser stimuleres. Vi skal skille os ud som en spændende butik, og vi kan mærke, det allerede er blevet taget godt imod. Vi er lidt fra kernen, som jo er kaffe, men vi syntes, vi skulle udnytte muligheden, når vi nu havde en kælder - og vi er super tilfredse med det hele.

Kælderen under kafferisteriet er indrettet i små afdelinger, som tilsammen udgør en lejlighed. Her ses soveværelset. Foto: Henrik Ole Jensen

Indlæser debat...