2019 blev året, hvor grøn blev det nye sort

9. januar 2020, 10.27

Claus Arberg, formand for DI Midt Vest og administrerende direktør for Hvidbjerg Vinduet. Foto: PR-foto

KLIMA Hvis der er én ting, jeg særligt vil huske 2019 for, så er det, at bæredygtighed, klimamål og CO2-reduktion i den grad kom på dagsordenen. Og det i et omfang som vi ingen anelse havde om ved nytårstid sidste år. Til begge årets store valg - først til Europa-Parlamentet og et par uger senere til Folketinget - viste det sig, at folkestemningen støttede politikere, der satte bæredygtighed i højsædet. Og det grønne fokus er fortsat i anden halvdel af året med bred politisk opbakning til 70 procent-målet for nedbringelsen af den danske CO2-udledning, en ny klimalov og en klimahandlingsplan på vej.

Det bliver spændende at se, om trenden fortsætter ind i 2020. Jeg tror og håber det. Men jeg er også overbevist om, at skal den for alvor slå igennem, så skal den grønne omstilling ske sammen med en fortsat forbedring af vores levestandard. Vi skal blandt andet producere mere vedvarende energi, vores mad skal være produceret med mindre CO2-udledning, og vi skal blive bedre til at transportere os uden at bruge benzin og diesel.

Det kræver investeringer og masser af udvikling. Men det er muligt.

Min egen organisation - DI - kan med rette tage en stor del af æren for det grønne fokus. Vi tog teten på erhvervslivets vegne og lod de grønne ambitioner være bærende i DI’s samlede 2030-plan for dansk økonomi. Med ét helt centralt udgangspunkt: At den grønne omstilling og fortsat vækst går hånd i hånd. Vi kalder det grøn vækst.

På den måde kan vi frem mod 2030 gøre det danske samfund 110 milliarder kroner rigere, skabe 120.000 nye job og samtidig nedbringe vores CO2-udledning markant.

For os her i Midt- og Vestjylland er det egentlig ikke nogen ny ting. Vi har for længst fundet ud af, at der er god forretning i at lave vindmøller - og lave dele til vindmøller. I min egen branche, vinduesfremstilling, er der også sket en markant forbedring år efter år i takt med, at den grønne bevidsthed er vokset. Ved konstant at afprøve nye materialer, sammensætninger og bedre produktionsforhold kan vi gøre danske hjem og virksomheder mere bæredygtige ved at sænke varmetabet gennem vinduerne.

Vi - virksomhederne - tager derfor også med åbne arme imod regeringens invitation til at indgå i klimapartnerskaber for i fællesskab at bidrage til den store målsætning om at sænke CO2-udledningen markant. Ikke fordi Danmark kan redde hele verden ved, at vi sænker vores udledning med 70 procent - men fordi vi med danske ideer kan udvikle løsninger, som vi kan sælge til resten af verden og dermed bidrage til den globale grønne vækst.

Godt nytår.