Den midtjyske drøm: Sådan skabte Morten Mortensen en international modesucces i Brande

Malersønnen Morten Mortensen står bag en af Danmarks største modesucceser. Men forrige år sagde direktøren op, selvom det var pissehamrende hårdt - det var han nødt til

18. maj 2019, 16.00

Morten Mortensen ramte en guldåre med tøjmærket Jack & Jones, som han udviklede til et af verdens største herrebrands i løbet af sine mange år som topchef. Nu er blazeren lagt væk. Det var en følsesmæssig svær beslutning at stoppe, men i dag er lederen overbevist om, at det var det rigtige. Foto: Tom Laursen

Mode 1000 butikker. I 38 lande.

Jack & Jones regnes for det største mærke i Bestsellerkoncernen, der har 15.000 ansatte.

Og Morten Mortensen er manden, der startede Jack & Jones. I løbet af 28 år voksede en ide i tøjmandens hoved sig til, hvad der ville være urimeligt ikke at kalde et af verdens største modebrands.

Den rent kommercielle succes er i hvert fald overvældende. Mærket med det internationalt-klingende navn står som fyrtårn i Bestsellerkoncernens tøjimperium.

Tøjet har altid været meget inspireret af amerikansk denim, og Morten Mortensen tog den amerikanske drøm og gjorde den midtjysk.

- Dengang var det begejstringen og iveren omkring at lave et herrebrand, og se, om man kunne komme ud med det, der trak. Vi troede meget på det, men hvor stort det præcist kunne blive, tænkte jeg ikke på et sekund, siger den strømlinede og slanke Morten Mortensen, der som øverste leder i Jack & Jones skabte en forretning i størrelsen XXXL.

Svært at blive ansat...