Milliardtab i modebranchen

Thomas Klausen frygter nyt tilbageslag. 32 procent af modevirksomheder forventer at skulle afskedige folk

12. august 2020, 13.26

Thomas Klausen, direktør Dansk Mode & Textil, oplever en stor vilje i branchen til at klare sig igennem udfordringerne. Foto: Tom Laursen

ERHVERV Corona har kostet modebranchen dyrt - og regningen kan blive meget større. Sådan lyder det fra Thomas Klausen, administrerende direktør i erhvervsorganisationen Dansk Mode & Textil med hovedsæde i Herning.

Organisationen har lavet analyse op til den igangværende modeuge i København - Copenhagen Fashion Week - og det er en analyse med både gode og dårlige nyheder. Den gode nyhed er, at det foreløbig ikke har været helt så galt som frygtet. I slutningen af marts viste en rundspørge blandt DM&T’s medlemmer, at branchen stod til at miste op mod 30 procent af omsætningen i år. I den nye analyse lyder estimatet nu, at branchen står til »kun« at miste 10-15 procent af sin omsætning, når året er gjort op. Det svarer dog til et svimlende beløb på mellem 4,5 og 7 milliarder kroner.

- Jeg har talt med stort set alle vores medlemsvirksomheder igennem de seneste måneder, og noget af det, der har slået mig er, hvor stor viljen til at komme igennem er i branchen. Alle har måttet tage svære valg, og det har været en hård periode. Men viljen til at komme igennem har været altoverskyggende, lyder det i en pressemeddelelse fra Thomas Klausen, om den stemning, han har oplevet i coronakrisens første måneder.

DM&T’s nye analyse sætter fokus på en række områder, der har betydning for branchens udvikling. Dels har DM&T spurgt medlemmerne om det realiserede første halvår og deres forventninger til det kommende; dels dykker den ned i nøgletal for blandt andet eksport og detailhandlen i både ind- og udland.

Men selvom der har været bedring, er branchen fortsat under hårdt pres. Den hjemlige detailhandel er trods fremgang i maj og juni fortsat et stykke under 2019-niveau men ser ud til at have stabiliseret sig omkring indeks 100 i forhold til 2019 i løbet af sommeren.

Nedgang i eksporten

Der har også været fald i eksporten, som til og med juni er faldet 13 procent sammenlagt. Der har været nedgang på branchens fem største eksportmarkeder, og DM&T holder et vågent øje med, hvordan udviklingen er på eksportmarkederne:

- Det bliver afgørende, hvordan udviklingen i eksporten tegner sig. Indtil videre har branchen tabt over to milliarder kroner på eksportmarkederne, og den udvikling skal helst vendes i andet halvår. Samtidig frygter vi en anden bølge, som kan sætte samfundet i stå igen. Det vil betyde et nyt tilbageslag for de virksomheder, som har gjort alt i deres magt for at klare sig igennem krisen, siger Thomas Klausen.

Herningenseren er også spændt på at se, hvad der sker, når de statslige hjælpepakker ophører. Her svarer 15 procent af modevirksomhederne i DM&T’s medlemsundersøgelse, at de forventer alvorlige likviditetsproblemer. Særligt branchens små virksomheder er bekymrede.

Fyringer forude

Andet halvår af 2020 kommer også til at byde på flere afskedigelser, da 32 procent af modevirksomhederne forventer at være nødt til at afskedige. Halvdelen af modevirksomhederne har allerede foretaget afskedigelser som følge af covid-19.

Thomas Klausen glæder sig dog over, at modebranchens virksomheder har været i stand til hurtigt at omstille sig til en ny virkelighed, noget der blandt andet kommer til udtryk i det nuværende modeugeformat og nye platforme til B2B-salg samt et øget fokus på e-handel. Modevirksomhederne, der har deltaget i DM&T’s medlemsundersøgelse, har i gennemsnit øget deres salg gennem digitale kanaler 18,5 procent i forhold til det foregående halvår.

Netop et øget fokus på digitalisering er et af de elementer, DM&T fremhæver, når det handler om en genopretning af branchen. Det skal kobles med bæredygtighed og fortsat fokus på eksport.

- Branchen har erkendt, at den er sårbar, og at der er behov for at tænke anderledes. Derfor ser vi også, at krisen faktisk har været medvirkende til at accelerere virksomhedernes indsats inden for bæredygtighed og digitalisering, og det momentum skal vi fastholde og udbygge, siger Thomas Klausen.